خلاصة:
حساب اقماری گردشگری روش متداولی برای اندازهگیری سهم مستقیم مصارف گردشگری در یک اقتصاد ملی است. نقشش
منحصر به فرد این حساب در کمیسازی سهم اقتصادی بازدیدکنندگان از یک کشور برگرفته از ماهیت آن به عنوان یک حساب
به جای یک مدل و تبعیت آن از مبانی حسابهای اقتصاد ملی است. این بحث و بررسی مفاهیم تعاریف و ساختار حساب اقماری
گردشگری, به ایجاد پنج متغیر کلان اقتصادی منجر میشود و موارد ویژهای از حسابداری را برای آژانسهای مسافرتی و مجریان
تورهاء مصارف سفرهای تجاری و کالاهای بادوام ویژه گردشگری به منظور دستیابی به حساب اقماری گردشگری توسط افرادی
غیر از حسابداران اقتصادی را طراحی میکند. البته هنوز موضوعهای پژوهشی مربوط به تشکیل سرمایه ثابت ناخالص گردشگری,
مصارف جمعی گردشگری و حسابهای اقماری گردشگری محلی و منطقهای باید حل و فصل شوند. سرانجام استانداردهایی که
اکنون. حساب اقماری گردشگری را از روشهای دیگر تاثیرگذار اقتصادی متمایز و قابل تشخیص میسازند. پیشنهاد شده است.
The Tourism Satellite Account (TSA) is a popular method of measuring the direct contributions of tourism consumption to a national economy. Its unique role in quantifying economic contributions of visitors in a country derives from its nature as an account rather than a model and its observance of the principles of national economic accounting. This discussion of TSA concepts, definitions and structure, the five macroeconomic variables produced and the special cases of accounting for travel agencies/tour operators, business travel consumption, and tourism specific durable goods are designed to make the TSA accessible to non economic accountants. Research issues yet to be resolved related to tourism gross fixed capital formation, tourism collective consumption, and sub national TSAs. Finally, standards now distinguishing the TSA from other economic impact methods are recommended.
ملخص الجهاز:
ايـن روش شـامل مجموعه اي از جداول مرتبط به هم بوده که نشان دهنده اندازه و توزيع اشکال مختلف مصارف گردشـگري در هر کشور و سهم آن در توليد ناخالص داخلي ٣ (GDP)، درآمد ملـي، اشـتغال و شـاخص هـاي ديگـر اقتصـاد کلان در يک اقتصاد ملي است ؛ در حالي که مفاهيم حساب اقماري بـراي گردشـگري نزديـک بـه سـه دهـه پيشينه دارند، ولي تنها در ابتداي سال ٢٠٠٨ بود که دو سند جـامع مشـروح از مفـاهيم و اطلاعـات آمـاري مورد نياز براي TSA توسط نهادهاي اصلي بين المللي اقتصادي و آماري به تصـويب رسـيد؛ حسـاب اقمـاري گردشگري ٢٠٠٨: چارچوب روش شناسي پيشنهاد شده ٤ و توصيه هاي بين المللي براي آمارهـاي گردشـگري ٥و٦ .
3. Blake, Durbarry, Sinclair, and Sugiyarto.
(2001); Dwyer, Deery, Jago, Spurr, and Fredline.
(2004); Heerschap, de Boer, Hoekstra, van Loon, and Tromp.
5. Dwyer, Forsyth, Spurr, and Van Ho.
(2005); Jones, Munday, and Roberts, 2003; Ru¨ tter and Berwert.
" توجه شود که اين هم افزوده هاي اقتصاد کلان مرتبط با حساب هاي اقتصاد ملـي در يـک TSA توسعه يافته اند تا اندازه و سهم اقتصادي گردشگري را به طور ويژه تبيين نمايد: - مخارج گردشگري داخلي: مبلغي اسـت کـه بـراي اکتسـاب کالاهـا و خـدمات بـراي سـفرها و در سفرهاي گردشگري پرداخت ميشود که در آن ، واژه "داخلي" بـر قـرار گـرفتن در داخـل معيـار ٣ اقتصادي مورد نظر که معمولا يک کشور است ، دلالت دارد.