خلاصة:
اهداف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش کیفیت دانشگاههای ایران انجام شده است.
روشها: برای انجام این پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافی مدل توسعه ابزار استفاده شده است. ابتدا در بخش کیفی پژوهش با استفاده از روش نظریهی زمینهای و مصاحبه با 36 نفر از خبرگان آموزش عالی، پرسشنامهای با 25 مولفه و 157 خرده مولفه طراحی شد. سپس، در بخش کمی، پرسشنامه طراحی شده در یک مطالعه مقدماتی روی 84 نفر از خبرگان آموزش عالی ایران اجرا شد. بر اساس، بازخوردهای دریافتی به اصلاح پرسشنامه اقدام شد. سپس، نسخهی نهایی و اصلاح شده آن در اختیار 293 نفر از خبرگان آموزش عالی کشور قرار داده شد. اعتبار پرسشنامه توسط صاحبنظران تایید شده و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ (0/982) محاسبه گردید. در بخش کیفی پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند غیر احتمالی و در بخش کمی از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شد. برای آزمون ابزار اندازهگیری مزبور، از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: با انجام تحلیل عاملی مرتبه ی اول، ابزار اندازهگیری مزبور به 22 مولفه و 150 خرده مولفه اصلاح و تعدیل یافت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرتبه ی دوم نیز نشان داد که مولفههای 22 گانه احصاء شده دارای بار عاملی کافی جهت پیش بینی ابزار اندازه گیری اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران است. همچنین، شاخص های برازش، (CMIN/DF) برابر با 1/924، (RMSEA) برابر با 0/39، (GFI) برابر با 0/976، (AGFI) برابر با 0/939، (CFI) برابر با 0/928، (NNFI) برابر با 0/953، (TLI) برابر با 1/000، (IFI) برابر با 0/928 و (RFI) برابر با 0/925 است.
نتیجهگیری: نتایج آزمون های آماری نشان میدهد، مقیاس طراحی شده برای سنجش کیفیت نظام آموزش عالی ایران از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است.
Aims: The present study was conducted to design and validate a scale for assessing the quality of universities in Iran.
Methods: this study was performed using a mixed method of explorative plan-tool development model. First, in qualitative part of this study, questionnaire consisted of 25 components and 157 sub-components were designed by using the method of Grounded Theory and interview with 36 experts. Then, in the quantitative section, designed questionnaires were conducted on 84 members of Iranian experts with high education. Based on the received feedback, the questionnaires were revised, then the final and modified version was put in the hands of 293 experts in different cities of Iran. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was calculated by Cronbach's alpha which was equal to (0/982). Non-probability purposive sampling method was used in the qualitative part of the study whereas random classified sampling method was applied in the quantitative part. In addition, analysis of structural equation modeling was used for testing mentioned scale
Results: By doing confirmatory factor analysis, mentioned scale tools were modified to 22 components and 150 sub-components. Results of second-order confirmatory factor analysis, also showed that 22 extracted components are sufficient factor leading to prediction scale related to accreditation and quality assurance of high education systems in Iran. In addition, goodness of fit indices such as, (CMIN/DF) which is equal to 1/924, (RMSEA) = 0/39, (GFI) equal= 0/976, (AGFI) = 0/939, (CFI) = 0/928, (NNFI) = 0/935, (TLI) = 1/000, (IFI) = 0/928 and (RFI) = 0925.
Conclusion: The results of statistical tests displayed that the designed scale enjoys very favorable fitness for the quality assessment of high education system in universities of Iran.