خلاصة:
زمینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین توانمندیهای ایگو و فراشناخت در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد است.
روش بررسی: این پژوهش از نوع همبستگی است و در بین جامعه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1394 انجام شد. نمونه این پژوهش 69 نفر از دانشجویان زن و مرد بود که به شیوه در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش دو پرسشنامه فراشناخت و قدرت ایگو است. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و روشهای آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون استفادهشده است. دادهای این پژوهش با استفاده از SPSS 23 تحلیلشده است
یافتهها: بین قدرت ایگو و فراشناخت دانشجویان دانشگاه فردوسی رابطه مثبطت معنیداری وجود دارد (0/001=P). یعنی هرچه قدرت ایگو بیشتر باشد میزان فراشناخت نیز بیشتر است و بالعکس.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که با توجه به اینکه بین قدرت ایگو و فراشناخت رابطه مثبت قوی وجود دارد و همچنین با توجه به اینکه توانمندهای ایگو گستردهتر از فراشناخت است بنابراین میتوان نتیجه گرفت که فراشناخت نیز میتواند یکی از توانمندیهای ایگو باشد. با توجه به اینکه نقش مؤثر فراشناخت در پیشرفت تحصیلی، مورد قبول عموم محققین حوزه آموزش و یادگیری است میتوان فرض کرد که توانمندی ایگو نیز در امر یادگیری و آموزش مؤثر است.
Background and Aim : The purpose of this study was to investigate the relationship between ego strength and metacognition among students at the Ferdowsi University of Mashhad.
Methods: This correlational study was conducted among Ferdowsi university students in Mashhad in the year 1394. The samples consisted of 69 male and female students who studied in convenience method. The measurement tools were Metacognitive questioner and Ego strength questioner. For data analysis, descriptive and inferential statistics were used, including mean /standard deviation and Pearson correlation respectively. This research was analyzed using SPSS 23.
Results: There is a significant positive relationship between ego strength and metacognition of Ferdowsi University students (P=0/001). It means that the more ego power has a direct correlation with the more metacognition and vice versa.
Conclusions: Considering the fact that there is a strong positive relationship between ego strength and metacognition, and also ego capabilities is wider than metacognition. It seems that metacognition can be a component of ego strength. In addition, the role of metacognition is generally accepted for teaching and learning researchers in academic achievements although ego capability is also effective in learning and teaching.