خلاصة:
مقدمه: هدف از انجام این مطالعه پیشبینی تعللورزیتحصیلی براساس تیپهای شخصیت مایرز/بریگز در دانشجویان رشتههای پرستاری، مامایی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.
روش کار: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 93-1394 است. حجم نمونه 150 نفر تعیین گردید. روش نمونهگیری از نوع غیراحتمالی (در دسترس) است. ابزار بهکاررفته عبارت از سیاهه تیپشناسی مایرز/بریگز (فرم M)، و پرسشنامه تعللورزی تحصیلی سولومون و راثبلوم، است. دادههای جمعآوری شده، با روشآماری تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام توسط توسط نسخۀ 19SPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد از تیپهای دوقطبی شخصیت، فقط تیپ حسی، 4 درصد واریانس تعلل در انجام تکالیف درسی را با (β = 0.216, P = 0.011)، و 3 درصد واریانس نمرۀ کل تعللورزی تحصیلی را با (β = 0.182, P = 0.034)، و از میان تیپهای ترکیبی، برونگرایحسی، 3 درصد واریانس تعلل در آماده شدن برای امتحانات را با (β = 0.173, P = 0.043)، حسیعقلانی، 5 درصد واریانس تعلل در انجام تکالیف درسی را با (β = 0.231, P = 0.007)، شمیقضاوتگرا، 5 درصد واریانس تعلل در ارائه مقالات درسی را با (β = 0.989, P = 0.047)، برونگرای حسی، 4 درصد واریانس نمرۀ کل تعللورزیتحصیلی با (β = 0.203, P = 0.017)، تبیین میکنند.
نتیجه گیری: یافتههای این مطالعه نشان داد تیپهای حسی، برونگرای حسی، حسی عقلانی، شمی قضاوتگرا، تیپهای تعللورزتحصیلی هستند.
Introduction: The purpose of the present study was to predict academic procrastination based on personality types Myers/Briggs in Medical Sciences Tabriz University.
Methods: The present study is a descriptive, and correlational. Statistical population involved all the students in Medical Sciences Tabriz University. The sample size is 150 student, are selected none randomly with convenient sampling method. Data collected by Myers/Briggs Indicator Test (M) and academic procrastination assessment Scale by Solomon / Routhblum and analyzed by using multiple regression with the SPSS (19).
Results: The results showed that among the bipolar personality types, just Sensing type, explained 4 percent of the variance to delay in completing tasks with (β = 0.216, P = 0.011) and 3 percent of the variance the total score academic procrastination with (β = 0.182, P = 0.034). And among of combination personality types, Extrovert Sensing, 3 percent of the variance delay in preparing for exams with (β = 0.173, P = 0.043); Thinking Sensing, 5 percent of the variance to delay in completing tasks with (β = 0.231, P = 0.007); Judging Intuition, 5 percent of the variance to delay in the presentation of academic papers with (β = 0.989, P = 0.047); Extroversion Sensing, 4 percent of the variance the total score academic procrastination with (β = 0.203, P = 0.017).
Conclusions: The study showed Sensing, Extrovert Sensing, Thinking Sensing, and Judging Intuition personality types are academic procrastination types.