خلاصة:
مقدمه: دانشگاهها نقش مهمی در توسعه اجتماعی و تولید دانش دارند. تولید نیروی کار واجد شرایط جهت تولید دانش عمدتا از طریق برنامههای دکترا در دانشگاهها صورت میگیرد. فارغ التحصیلان دکتری پرستاری به عنوان عامل پیشبرد علم پرستاری، مشاوران حرفه و آموزش دهنده محققان آینده پرستاری هستند. برنامههای درسی در ایفای بهتر این وظایف نقش دارند؛ لذا، شناخت نقاط قوت و ضعف برنامه آموزشی کشورمان ضروری به نظر میرسد؛ بنابراین هدف از این مطالعه مقایسه تطبیقی دوره دکتری پرستاری در ایران با دانشگاه ییل بود.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تطبیقی است که در سال 1397 انجام شد. پس از دریافت برنامه درسی دوره دکتری ایران و دانشگاه ییل از سایتهای معتبر مرتبط مقایسه با استفاده از الگوی Beredy انجام شد. این الگو از روشهای مطالعات تطبیقی است که چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه را شامل میشود.
یافتهها: علیرغم برخی شباهتها در نحوه پذیرش، توجه به خدمت عادلانه و تساوی حقوق، جامعه محور بودن حرفه پرستاری، بیان صلاحیتها، تفاوتهایی نیز در برگزاری سمینارهایی در راستای پایاننامه، بالینی بودن اعضا هیات علمی، داشتن برنامه عملیاتی، بسترسازی جهت تحقق رسالت و چشم انداز، دارا بودن دوره Doctor of Nursing Practice، واحدهای درسی بین دانشکده ییل و ایران دیده شد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که برنامه آموزشی دکتری پرستاری با اعمال تغییراتی در نحوه پذیرش، استراتژی اجرایی آموزشی، تدوین برنامه عملیاتی و واحدهای درسی باید گامهایی در تحقق رسالت، چشم انداز و در نهایت رشد و تعالی سیستم آموزش پرستاری بردارد
Introduction: Universities play an important role in social development and knowledge production. Generating a qualified workforce to produce knowledge mainly takes place through doctoral programs at universities. Ph.D Nursing graduates are a leading factor in nursing science, career counselors and educators of future nursing researchers. Curriculum plays a role in the better implementation of these tasks. Therefore, it is considered necessary to recognize the strengths and weaknesses of our country's curriculum. Therefore, the aim of this study was comparative study of nursing Ph.D courses in Iran with Yale School of Nursung.
Method: This descriptive-comparative study was conducted in 2018. After receiving Ph.D. Curriculum from Iran and Yale School of Nursung, comparison was performed using the Beredy pattern. This template consists of comparative studies that include four stages of description, interpretation, neighborhood, and comparison.
Result: Despite some similarities in admission, attention to fair service and equality of rights, community-centered nursing profession, the expression of competencies, differences there were in holding seminars in the field of dissertation, clinical staffing of faculty members, having an operational plan , Bidding to fulfill the mission and vision, having a DNP course between Yale and Iran.
Conclusion: The results of this study indicate that the nursing doctoral curriculum should make steps in fulfilling the mission, vision and ultimately, the development of nursing Ph.D education system by making changes in the acceptance, the educational strategy, the development of the action plan and the units of the curriculum.