خلاصة:
مقدمه: شیوع رفتارهای پرخاشگرانه به طور مستقیم با سلامت جسم و روان افراد جامعه در ارتباط است. آموزش تفکر میتواند یک راهبرد موثر برای جلوگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرانه در نوجوانان باشد. آموزش تفکر مانند هر نوع آموزشی، نیاز به طراحی دارد. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل طراحی آموزش تفکر مبتنی بر نظریه اجتماعی ـ فرهنگی ویگوتسکی و سنجش تاثیر آن بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان است.
روشها: روش پژوهش آمیخته است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و زمینه یابی و در بخش کمّی از روش آزمایش استفاده شد. در بخش کیفی با تحلیل متون و مصاحبهها، مدل طراحی و برای اعتبارسنجی درونی، تصویر مدل به همراه یک پرسشنامه، برای 15 نفر از متخصصان ارسال، دادهها تحلیل و اعتبار درونی مدل تایید شد. در بخش کمّی 60 نفر از دانش آموزان دختر و پسرکه بیشترین نمره پرخاشگری را در آزمون پرخاشگری باس و پری داشتند، در 2 گروه آزمایش و 2 گروه کنترل جایگزین و 9 جلسه 75 دقیقه ای به آنها آموزش تفکر داده شد. به گروههای آزمایش با مدل طراحیشده و به گروههای کنترل با روشهای معمول مدارس، مانند روش پرسش و پاسخ، آموزش تفکر داده شد. پس از آموزش با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری، مجددا پرخاشگری گروهها سنجش شد.
یافتهها: ابتدا مدل طراحی آموزش تفکر تدوین شد. سپس مدل اجرا و دادهها با آزمون t مورد تحلیل قرار گرفت. بین گروههای آزمایش و کنترل پسران، تفاوت معناداری دیده نشد. بین گروههای آزمایش و کنترل دختران با توجه به تفاوت میانگینها (266/8 و 800/3)، تفاوت معنیداری مشاهده شد. بین دو گروه دختران و پسران در کاهش پرخاشگری، اختلاف معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: درکنار طراحی عمومی آموزش، میتوان به طراحی آموزش در حوزههای ویژه مانند تفکر نیز پرداخت. مدل آموزش تفکر طراحی، اعتبارسنجی و به کار بسته شد و به کاهش پرخاشگری دانش آموزان دختر منجر شد.
Introduction: The prevalence of aggressive behaviors is directly related to the physical and mental health of the community. Thinking instruction can be an effective strategy to prevent aggressive behaviors in the teenager. Thinking instruction, like any kind of instruction, requires design. The purpose of this research, designing a thinking instruction model based on Vygotsky's sociocultural theory and assessment its impact on reducing students aggression.
Methods: The research is a mixed method. The qualitative section from the theme analysis and survey method and the quantitative section from the experimental method was used. In the qualitative section by analyzing texts and interviews, the model designed and for internal validation, the Model image with a questionnaire, send for 15 experts, Data analysis and internal validation of the model were confirmed. 60 male and female students with the highest aggression scores in Buss and Perry aggression test, alternative In 2 experimental groups and 2 control groups and thought instruction for them executed during 9 sessions 75 minutes. Experimental groups by designed model and control groups by Common school methods, such as question and answer method, given thought instruction. After instruction, the aggression questionnaire was used to assess the aggression of the groups.
Result: Initially, the model of thinking instruction designed. Then model executes and data were analyzed by t-test. Between experimental and control groups of male students, No significant difference was observed. Between experimental and control groups of female students, considering the mean differences (3.800 & 8.266), observed a significant difference. Between two groups of girls and boys in decreasing aggression, there was no significant difference.
Conclusions In addition to the general design of instruction, one can design instruction in special fields such as thinking. The thinking instruction model, designed, validated, applied and led to a reduction in female students' aggression.