خلاصة:
در سالیان اخیر، سرمایه فکری همواره به عنوان یک منبع مهم برای سازمان به منظور توسعه و بالندگی و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار مطرح بوده است. پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل داده بنیاد به دنبال طراحی الگوی مناسب برای مدیریت سرمایه فکری در ارتش ج. ا ایران است که در زمره پژوهشهای میدانی به شمار میرود و در آن پژوهشگر در قالب پرسشنامه و مصاحبه، دادههای اولیه مورد نیاز را جمعآوری نموده است؛ در این راستا 36 مصاحبه با 19 نفر از استادانی که در دانشگاههای آجا، مدیریت تدریس میکنند صورت پذیرفت. در نهایت بر اساس مفاهیم مستخرج از شاخصهای سرمایه فکری، مدل پارادایمی با استفاده از قضایای تئوریک ارائه گردید. در این راستا، «حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان» به عنوان شرایط علّی شناسایی شد که مولفههای آن عبارتند از: "کیفیت نیروی انسانی"، "کمیت نیروی انسانی" و "چشم اندازهای اقتصادی سازمان". همچنین در این مدل «سرمایه فکری» (طبقه محوری) و «ارتباطات سازمانی» (عوامل مداخلهگر) بر استراتژیهای تعامل و کنش موثر بودهاند. مولفههای بستر مدل نیز شامل "فرهنگ"، "سرمایه اجتماعی"، "زیرساخت اطلاعاتی" و "سرمایه ساختاری" میباشد. در نهایت «مزیت رقابتی» پیامد و نتیجه عواملی چون "فاکتورهای انگیزشی پایداری شغلی"، "سرمایه اجتماعی فرآیندی"، "مدیریت ریسک پدیده نوین"، "مدیریت کارا در سازمان"، "ارزشمحوری و آرمانگرایی"، "پدید آوردن شناخت مطلوب از سازمان"، "توسعه سرمایه سازمانی"، "مدیرین هزینهها"، "رضایت کارکنان" و "کارآمدسازی منابع انسانی" شناسایی گردید.
In recent years, intellectual capital has always been regarded as an important resource for an organization to develop, grow, and achieve a sustainable competitive edge. Using data analysis, the present study look for designing a suitable model for managing intellectual capital in the Iranian Army. To investigate this field study the researchers have collected the data through questionnaires and interviews; to do this, 36 interviews were conducted with 19 professors teaching management at AJA universities, and a paradigmatic model was offered using theorems based on the extracted concepts from the intellectual capital indexes. “Human resource quality”, “human resources quantity”, and “organizational economic outlook” were identified as the components of “moving toward a knowledge-based economy” as the causal condition. In addition, in this model “Intellectual capital” (class orientation) and “organizational communication” (intervening factors) have affected interactive and reactive strategies. The sub-components include “culture”, “social capital”, “information infrastructure”, and “organizational capital”. “Competitive Advantage” is the consequence of the “motivational factors of job sustainability"”, “developmental social capital”, “new phenomenon risk management”, “effective management in an organization”, “value orientation and idealism”, “creating effective organizational awareness”, “organizational resource development”, “cost management”, “employee satisfaction”, and “human resource efficiency”.
ملخص الجهاز:
در اقتصادهاي مبتني بر دانش ، سازمان هاي متعددي از اين داراييهاي فکري به نفع رقابتي براي ايجاد ارزش شرکت خود استفاده ميکنند؛ ازاين رو اندازه گيري آن ها بسيار حياتي است (پاز-مارين ٣ و همکاران ، ٢٠١٥).
Outcome يافته هاي تحقيق طرح نظريه و مدل سازي بستر: بنيان هاي - اساسي شرايط علي: حرکت فرهنگ به سمت اقتصاد دانش طبقه محوري: زيرساخت اطلاعاتي بنيان سرمايه فکري فرآيندهاي استراتژيک کيفيت نيروي انساني سرمايه ساختاري ارزيابي عملکرد جامع کميت نيروي انساني سرمايه ارتباطي چشم اندازهاي سرمايه انساني اقتصادي سازمان راهبردهاي تعامل و کنش : شرايط مداخله گر: کنش هاي عملکردي ارتباطات سازماني فاکتورهاي انگيزشي پايداري منابع ارتباطي شغلي طرح هاي رسانه اي سرمايه اجتماعي فرآيندي مديريت ريسک پديده نوين مديريت کارا در سازمان ارزش محوري و آرمان گرايي پديد آوردن شناخت مطلوب از سازمان پيامد: مزيت رقابت پذير توسعه سرمايه سازماني نوآوري ارزش آفرين (کشف اقيانوس آبي) کارآمدسازي منابع انساني نوآوري سازماني مديريت هزينه ها کشف بنيانهاي فلسفي سازمان رضايت کارکنان درک معنويات سازماني مديريت دانش ويژگيهاي برجسته انساني شکل ٢- مدل سرمايه فکري در آجا قضاياي تئوريک ١ پيشنهادي بر اساس مدل مديريت سرمايه فکري در ارتش جمهوري اسلامي ايران قضاياي تئوريک ، روابط کلي بين طبقه محوري و ساير طبقات را نشان مي دهند، به شکلي که در نهايت به نتيجه و پيامد نهايي منجر خواهند شــد.
“On the relationship between intellectual capital and financial performance: A panel data analysis on SME hotels”, International Journal of Hospitality Management Volume 74, Pages 67- 75.
“An Empirical Study on the Relationship between Intellectual Capital and Knowledge Creation”, Strategic Management journal, 22, 637-643.