خلاصة:
تکثر و پویایی ارتباطات شبکهای که بارزترین مصداق آن در بستر شبکههای اجتماعی محقق شده؛ یک گام اساسی به اغلب پژوهشهای ارتباطی و تحقیقات مرتبط با حوزه افکار عمومی اضافه کرده است. چیزی که میشود از آن به عنوان مرحله پالایش داده نام برد. پالایشی که هدف از آن مرتبسازی دادهها، حذف اطلاعات پرت و شناسایی روشمند محتوا یا کاربرانی است که به اقتضای موضوع تحقیق به دنبال آنها هستیم. با توجه به حجم وسیع اطلاعات در شبکههای اجتماعی، برای پالایش دادهها در مقیاس کلان داده، چارهای جز روی آوردن به رویکردهای میانرشتهای وجود ندارد. بهرهگیری تیمی از امکانات رشتههایی نظیر علوم کامپیوتری، ریاضیات و هوش مصنوعی، راهکاری است که در تحقیق حاضر مورد استفاده قرار گرفته تا شبکهای اختصاصی تشکیل شود. در گام بعد با استفاده از روش تحلیل شبکه، بهینهترین روش برای شناسایی رهبران افکار سیاسی در بستر توییتر انتخاب شد.اطلاعات کاربران در چهار لایه، مشتمل بر اطلاعات حدود 700 میلیون کاربر بررسی شد. سپس با تعریف شاخصهایی برای پالایش داده، شبکهای اختصاصی و 94 هزار نفره تشکیل داده شد. شش شاخص رتبهبندی برآمده از اجماع نخبگانی به صورت تطبیقی مورد مقایسه قرار گرفت.
The multiplicity and dynamism of network communication, the most obvious example of which is realized in social networks; It has added a fundamental step to most communication and public opinion researchs. What can be called a refining step. Refinement that aims to sort the data, remove outdated information, and methodically identify the content or users we are looking for as appropriate. Given the vast amount of information on social networks, there is no choice but to turn to interdisciplinary approaches to refine data on a large data scale. Utilizing a team of facilities in disciplines such as computer science, mathematics and artificial intelligence is a solution that has been used in the present study to form a dedicated network. In the next step, using network analysis method, the most optimal method for identifying the leaders of political thought in the Twitter platform was selected. User information was examined in four layers, including information about 700 million users. Then, by defining indicators for data refining, dedicated networks of 94,000 people were formed. Six ranking indicators derived from elite consensus were compared comparatively.
ملخص الجهاز:
رهبران افکار در شبکه های اجتماعی (مطالعۀ موردی رهبران فکری سیاسی در توییتر) سیدمحمدرضا فیاضی بروجنی * 1 ** حسن خجسته چکیده تکثر، تنوع و پویایی ارتباطات شبکه ای که بارزترین مصداق آن در بستر شـبکه هـای اجتمـاعی محقق شده ؛ یک گام اساسی به اغلـب پـژوهش هـای ارتبـاطی و تحقیقـات مـرتبط بـا حـوزه افکار عمومی اضافه کرده است ؛ چیزی که میشود از آن به عنوان مرحله پالایش داده نـام بـرد.
بهـره گیـری از امکانـات رشـته هـایی نظیـر علوم کامپیوتری، ریاضیات محـض و یـا حتـی هـوش مصـنوعی در قالـب یـک تـیم کـاری ، راهکاری است که در تحقیق حاضر مورد استفاده قرار گرفته تا شبکه اختصاصی تحقیق ، مطابق با هدف شناسایی رهبران افکار تشکیل شده و در گام بعد از میان روش های مختلف رتبه بنـدی کاربران ، بهینه ترین روش انتخاب و نهایتاً رهبران افکار سیاسی در بستر توییتر شناسـایی شـوند.
همه آنچه گفته شد ما را بر آن داشت تا ضمن اذعان به اینکه موضوع رهبـران فکـری را میتوان و بایـد از رهیافـت هـای مختلـف موضـوعی بررسـی کـرد؛ لـذا در ایـن مقالـه کـه بخش هایی از آن در قالب طرحـی پژوهشـی در مرکـز پـژوهش و سـنجش افکـار سـازمان صداوسیما انجام شده و در مقاله حاضر تکمیل شـده ؛ بـا اتخـاذ رهیافـت سیاسـی بـه عنـوان رهیافت مختار، در پی تشکیل شبکه اختصاصی و سیاسی کاربران ایرانی باشیم تـا پـس از آن به شناسایی رهبران افکار سیاسی در فضای شبکه های اجتماعی بپردازیم .
ایـن مقالـه از جهـت روش شناسی رویکرد تحلیل شبکه و استفاده از شاخص های مرکزیت را در دستور کار خـود قرار داده اما وجه تمایز اصلی این مقاله بـا تحقیـق حاضـر تمرکـز بـر رویکـرد بازاریـابی و عدم ورود محتوایی به سوژه تحقیق است .