خلاصة:
قصه گویی از جمله روشهای موثری است که از گذشته اگرچه برای سرگرم کردن کودک بوده، اما بُعد آموزشی نیز داشته است. در میان روشهای آموزشی کودکان در موزه، قصهگویی شیوه آموزشی مفیدی است که جهت انتقال مفاهیم، رشد خلاقیت و اگاهی بیشتر و پرورش کودک میتوان بکار برد. ساختار موزه در شکلگیری قصه و ابزارهای مورد استفاده جهت بیان قصه در موزهها - به منظور بالا بردن سطح یادگیری و فهم کودکان - تأثیر بسزایی دارد و باعث ایجاد علاقه و انگیزه بیشتر در کودکان میشود. هر موزه متناسب با نوع و عملکرد خود، از شیوه خاصی در قصهگویی استفاده میکند. هدف از این نوشتار بررسی تأثیر مطلوب قصه و روشهای ارائه آن در موزه به منظور آموزش تاریخ و یادگیری بهتر کودکان میباشد.
این مقاله به روش کاربردی و با تحلیل کیفی و توصیفی به بهرهگیری از شیوه قصهگویی در موزه میپردازد و برای این منظور راهکارهایی ارائه میدهد. همچنین عوامل موثر در شیوه بکارگیری از این روش مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش، رابطه میان فضای موزه، راهنما، اشیا را در نوع قصه و نحوه آموزش تاریخ موثر دانسته است،
از اینرو متناسب با مخاطب کودک، الگوهای متفاوتی استفاده میشود. روش قصهگویی نسبت به سایر گزینهها همچون بازی در امر پرورش خلاقیت و فهم بهتر مفاهیم و موضوعات تاریخی مزیت و برتری دارد. همچنین از جهت اجرایی نیز در موزه کارآمدتر است.
Storytelling has been a useful method for entertaining kids as well as teaching them during the past. Storytelling among teaching methods at the museum is the helpful method which can be used for transferring concepts, creativity growth, more knowledge and kid training. The museum structure has a great effect on story formation, used devices for storytelling at the museums to increase kids’ learning and comprehension and makes more interest and motivation in them. Each museum uses specific method for storytelling depending on kind and function. The aim of this study is survey of desired effect of story and its presentation methods at the museum for history teaching and better learning.
This essay deals with utilization storytelling at the museums by practical method as well as qualitative and descriptive analysis and introduces some approaches regarding this issue.
The effective factors of this method have been measured. The results show that the relationship between museum environment, leader and devices are very important and efficient in the kind of story and the history teaching way. Therefore, depending on kid audience, different schema will be used. Among the other options, the story telling like playing has an advantage in creativity training, better comprehension of concepts and historical issues. It is practically more efficient as well.
ملخص الجهاز:
بکارگيري روش قصه گويي به منظور آموزش تاريخ به کودکان در موزه 1 4 اعظم صفيپور٢، رضا افهمي ٣، مرجان کيان چکيده قصه گويي از جمله روش هاي موثري است که از گذشته اگرچه براي سرگرم کردن کودک بوده ، اما بعد آموزشي نيز داشته است .
در ميان روش هاي آموزشي کودکان در موزه ، قصه گويي شيوه آموزشي مفيدي است که جهت انتقال مفاهيم ، رشد خلاقيت و اگاهي بيشتر و پرورش کودک ميتوان بکار برد.
ساختار موزه در شکل گيري قصه و ابزارهاي مورد استفاده جهت بيان قصه در موزه ها - به منظور بالا بردن سطح يادگيري و فهم کودکان - تأثير بسزايي دارد و باعث ايجاد علاقه و انگيزه بيشتر در کودکان ميشود.
روش قصه گويي ميتواند بهترين شيوه براي يادگيري کودک در موزه به خصوص موزه هاي باستان شناسي - که از جهت تاريخي حائز اهميت هستند- باشد، چرا که به خوبي قابليت اجرا در اين نوع از موزه ها را دارد.
٣- عوامل موثر در يادگيري آموزش تاريخ به کودک در موزه به شيوه قصه گويي ٣-١-قصه يکي از مهم ترين تأثيرات قصه ، پرورش خلاقيت و تخيل کودک است ، کودکان نيازمند تخيل و داستان هاي تخيلياند.
راهنماي موزه با رعايت موارد ذکر شده و مطالعه پيرامون روش هاي پرورشي و آموزشي و آشنايي از روانشناسي کودک همچنين تجربيات خود در مواجه با کودکان مختلف ميتواند از شيوه قصه گويي در جهت آموزش موثر در موزه بر پايه خلاقيت استفاده کند.
يکي از روش هاي موثر در آموزش کودک بهره گيري از شيوه قصه گويي در موزه است .