خلاصة:
زمینه و هدف
در سیستم مرزبانی، پاسگاه های مرزی، خط مقدم جبهه مبارزه و لایه اول تامین کننده امنیت مرزها به شمار می آیند، به همین دلیل است که فرماندهی کل قوا فرموده اند: پاسگاه ها در سراسر کشور باید چنان عمل کنند که قبله امید وآمال مردم به حساب آیند؛ بدون شک این مهم تنها بواسطه داشتن کارکنانی محقق می شود که دارای رضایت شغلی باشند و در این راستا، با توجه به نقش فرماندهان در تحقق این امر، این تحقیق، به این موضوع پرداخته که چگونه می توان رضایت شغلی فرماندهان پاسگاه های مرزی را ارتقاء داد. این تحقیق بر بررسی عوامل درون سازمانی موثر در ارتقای انگیزه متمرکز است.
روش
تحقیق از حیث روش، توصیفی -تحلیلی و از حیث هدف و نتیجه، کاربردی است. اطلاعات مورد نظر در این زمینه به روش کتابخانه ای و میدانی(مصاحبه با نخبگان مرزبانی و توزیع پرسشنامه) بدست آمده است. جامعه تحقیق را کلیه فرماندهان پاسگاه های مرزی دو هنگ مرزی گزیک وتایباد به تعداد ۹۰ نفر، تشکیل داده اند که بصورت تمام شماری مورد پرسش قرار گرفته اند. داده های جمع آوری شده، با استفاده از آزمون تی، کای- دو و فریدمن تحلیل گردیده اند.
یافته ها و نتایج
یافته های تحقیق نشان داد که به ترتیب اولویت، عوامل شغلی، عوامل محیطی و عوامل سازمانی، رضایت شغلی فرماندهان پاسگاه های مرزی را تحت تاثیر قرار می دهند. نتایج همچنین نشان داد که افزایش توجه و سرمایه گذاری بر روی عوامل شغلی، عوامل محیطی پاسگاه و ابعاد شخصیتی وفردی فرمانده پاسگاه در هنگام انتصاب، منتج به رضایت شغلی بالاتری برای آنان می گردد.
ملخص الجهاز:
بررسي عوامل موثربر رضايت شغلي فرماندهان پاسگاه هاي مرزي (مورد مطالعه : مرزهاي خراسان رضوي و جنوبي ) تاريخ دريافت : ٩٢/٠٤/٢١ تاريخ پذيرش :٩٢/٠٧/٠٢ چکيده زمينه و هدف : در سيستم مرزباني، پاسگاه هاي مرزي، خط مقدم جبهه مبارزه و لايه اول تامين کننده امنيت مرزها به شمار مي آيند، به همين دليل است که فرماندهي کل قوا فرموده اند: پاسگاه ها در سراسر کشور بايد چنان عمل کنند که قبله اميد وآمال مردم به حساب آيند؛ بدون شک اين مهم تنها بواسطه داشتن کارکناني محقق مي شود که داراي رضايت شغلي باشند و در اين راستا، با توجه به نقش فرماندهان در تحقق اين امر، اين تحقيق ، به اين موضوع پرداخته که چگونه مي توان رضايت شغلي فرماندهان پاسگاههاي مرزي را ارتقاء داد.
عوامل فردي: برخي از مهمترين متغيرهاي فردي که مي توانند رضايت شغلي را تحت تاثير قرار دهند، در ادامه بيان شده اند(بجاني،١٣٨٨) : سن : بيشترين شواهد در خصوص رابطه ميان سن و خشنودي شغلي، با ثابت نگه داشتن ساير عوامل ، حاکي از اين است که تا سال هاي پيش از بازنشستگي، عموما رابطه اي مثبت بين آن دو وجود دارد و سپس کاهشي چشمگير در آن ديده مي شود؛ زماني که کارمندان سالمند مي شوند، بدليل کم توقعي، گرايش به آن دارند تا از کارشان خشنودتر باشند.