خلاصة:
چکیدهاین مقاله با هدف بررسی شرایط علّی ، راهبردهای کنش و کنش متقابل برای تحققِ کارآفرینی و شکل گیری عمل کارآفرینانه در تجاربِ زیسته بنیان گذاران شرکت های دانش بنیان نگاشته شده است؛ مقصود ازعمل کارآفرینانه، کنشی در جهت کارآفرینی است. روش تحقیق نظریه زمینه ای بوده و تجزیه و تحلیل داده ها کیفی انجام شده، جامعه مورد مطالعه 53 کارآفرین مشهد بوده که مصاحبه عمیق با 20نفر انجام گرفت. تعیین کننده حجم نمونه، اشباع نظری وروش نمونه یابی بیشترین تفاوت بین مشارکت کنندهها بوده است. مقوله محوری براساس یافتههای بخشِ شرایطِ علّی ، باز اندیشی هویت شخصی با شش زیر مقولهِ تنوع روش های عمل کارآفرین، رسیدن به آگاهی، بازپرسی از خود، تصمیم گیری معطوف به آینده، تبادل اندیشه وکنش (رفت و برگشت بین اندیشه و عمل) و شیوه های جدید تفکر و زندگی حاصل گردید. هویت کارآفرین یک امر "داده شده" نیست، بلکه به طور مرتب ساخته میشود. بازاندیشی، یعنی افراد پیوسته فعالیتهای خود را بازسنجی میکنند. ویژگی ها و اقدامات فرد توسط دادهها و اطلاعات تازه، مدام بازنگری و به گونه اساسی اصلاح و دگرگون میشود. در راهبردهای کنش و کنش ﻣﺘﻘﺎﺑﻞِ کارآفرینان، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، اداره ﻛﺮدن، اﻧﺘﻘﺎل دادن ﻳﺎ ﭘﺎﺳﺦ دادن ﺑﻪ ﭘﺪﻳﺪه ها، ﺗﺤﺖ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺧﺎﺻﻲ از ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪه از ﺳﻮی ﻛﻨﺸﮕﺮان ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻣﻲﺷﻮد و بر اساس یافته های این تحقیق کیفی، کارآفرینان با اشتیاق کارآفرینانه، مهارت دیدن اثربخش ، شنیدن اثربخش ، مهارت حل مساله و با تغییر در شیوه مدیریت در واکنش به شرایط بوجودآمده به سمت موفقیت را طی می کنند.
AbstractThis article aims to investigate and identify causal conditions, Action and interaction strategies for entrepreneurship and the formation of entrepreneurial action in the lived experiences of the founders of knowledge-based companies. Entrepreneurial action means an action towards entrepreneurship The research method is grounded theory and the data are analyzed qualitatively. The statistical population of all entrepreneurs was 53 knowledge-based companies located in Mashhad. In-depth interviews were conducted with 20 entrepreneurs. Sample size was theoretical saturation and sampling method were the biggest differences between participants. The central category is based on the findings of the causal conditions section. Rethinking personal identity with six sub-categories of diversity including diversity of entrepreneurial methods of action, achieving awareness, self-inquiry, future-oriented decision making, exchange of ideas and actions (back and forth between thought and action) and new ways of thinking and living were achieved. Entrepreneurial identity is not a "given" thing, but is built on a regular basis. Rethinking means that people are constantly re-evaluating their activities. The characteristics and actions of the individual are constantly revised and fundamentally modified by new data and information. In the strategies of action and interaction of entrepreneurs, management, managing, transferring or answering to phenomena, and it is devised under a specific set of conditions observed by actors. Based on the findings of this qualitative study, entrepreneurs with spontaneous attachment (entrepreneurial passion), effective seeing skills, effective listening, problem solving skills, and by changing management style In response to the situation arose and somehow managing the pass to success.