خلاصة:
مقدمه:اعتیاد به اینترنت به وسیله عوامل مختلفی قابل تبییناند، در این میان میتوان به کارکردهای اجرایی به عنوان ساختارهای چند منظوره عصبی-روانشناختی اشاره کرد.
هدف: این پژوهش به منظور پیشبینی اعتیاد به اینترنت از طریق کارکردهای اجرایی در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی بودند که در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ به تحصیل اشتغال داشتهاند. نمونه آماری پژوهش شامل ۲۰۶ دانشجوی کارشناسی که به صورت نمونهگیری در دسترس در این پژوهش انتخاب شدند. به منظور سنجش اعتیاد به اینترنت از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و جهت ارزیابی کارکردهای اجرایی از تکالیف برو/ نرو، ان بک و کارتهای ویسکانسین استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری ۲۵ SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد که بین مؤلفههای حافظهکاری (سری دوم ان بک) و اعتیاد اینترنتی رابطه وجود ندارد (۰/۰۵>P). در مقابل بین اعتیاد اینترنتی و کارکردهای حافظهکاری (ان بک سری اول)، کنترل مهاری رابطه منفی معناداری و انعطافپذیری شناختی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (۰/۰۵>P).
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که کارکرد اجرایی میتواند اعتیاد به اینترنت را در دانشجویان پیشبینی کند. همچنین کارکردهای اجرایی را میتوان به عنوان یکی از عوامل زمینه ساز و تداوم بخش در اعتیاد به اینترنت دانست.
Introduction: Internet addiction can be explained by various factors, including executive functions as multifunctional neuropsychological structures.
Aim: The purpose of this study is to predict internet addiction through executive functions among students of Allameh Tabataba'i University.
Method: The present study is a correlational study and its statistical population consists of students of Allameh Tabataba’i University who have studied in the second semester of the 2019 academic year. The statistical sample of the study included 206 Undergraduate Student who were selected by available sampling in this study. In order to measure Internet addiction, the Young Internet Addiction Questionnaire was used and to evaluate the executive functions Go/No Go Task, N-Back Task and Wisconsin Card Classification Task (WCST) were used. Correlation and regression analysis were used to analyze the data. Data were analyzed using SPSS 25 statistical software.
Results: The results of the analyzed data show that there was no relationship between working memory components (N-Back Test Series n2) and Internet addiction (P
Conclusion: The results of this study showed that executive functions can predict internet addiction in students. Executive functions can also be considered as one of the contributing factors to the persistence of Internet addiction.