خلاصة:
مقدمه: یکی از اختلالهای شایع در دوران کودکی اختلال نقص توجه/ بیشفعالی است. یک زیر مجموعه مهم از این کودکان با مشکلات حرکتی از جمله مهارتهای حرکتی و هماهنگیهای حرکتی روبهرو میشوند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش رایانهای مهارتهای دیداری- حرکتی بر مهارتهای دیداری- حرکتی کودکان با اختلال نقص توجه/ بیشفعالی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر با اختلال نقص توجه/ بیشفعالی بود که در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ در مقطع ابتدایی شهر مشهد مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از مقیاس درجهبندی کانرز فرم معلم ۳۰ نفر به صورت تصادفی (۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. ابزارها شامل بازی رایانهای پژوهشگر ساخته رایا پویا با الگوبرداری از نرمافزار بسته آموزشی شناختی (Cog Pack)، مقیاس درجهبندی کانرز فرم معلم (۱۹۶۹) و آزمون مهارتهای دیداری- حرکتی، ویراست سوم (TVMS-۳) بود. دادهها به شیوه تحلیل کوواریانس تک متغیره و در محیط نرمافزار SPSS نسخه ۲۳ تحلیل شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که آموزش رایانهای مهارتهای دیداری- حرکتی در بهبود مهارتهای دیداری- حرکتی (۰/۰۱>P) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی مؤثر بوده و ۳۵/۴ درصد تفاوتها در نمرات پسآزمون مهارتهای دیداری- حرکتی مربوط به آموزش رایانهای مهارتهای دیداری- حرکتی است (۰/۰۱>P).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش به نظر میرسد آموزش رایانهای مهارتهای دیداری- حرکتی یک روش درمانی کارآمد است که باعث بهبود عملکرد مهارتهای دیداری- حرکتی میشود.
Introduction: Attention Deficit-Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most common childhood disorders. An important subset of these children faces motor problems, including motor skills and motor coordination.
Aim: The present study was performed in order to investigate the effectiveness of computerized training of visual- motor skills on visual- motor skills of children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder.
Method: The present study was experimental research with a pretest- posttest design and with a control group. The statistical population of the study included all male students with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder who were studying in the elementary school of Mashhad during the academic year 2019-2020. 30 students were randomly replaced (15 students in experimental group and 15 students in control group) by Connor's Teacher Rating Scales (CTRS). Instruments included a researcher computer game made by Rayapouya based on Cog Pack software, Conner's Teacher Rating Scale (1969), and Test of Visual-Motor Skills - third edition (TVMS-3). Data were analyzed by univariate analysis of covariance in the SPSS-23 software environment.
Results: The research findings indicated that computerized training of visual- motor skills has been effective in improving visual-motor skills (P
Conclusion: According to the research findings, it seems that computerized training of visual-motor skills is an effective treatment that improves the performance of visual- motor skills.