خلاصة:
تبارشناسی نظری، اندیشمندان متأخر نشان میدهد که هنوز جنبههای مختلفی از اندیشههای کلاسیکها زنده است. مارکس یکی از این کلاسیکها است که هنوز ردپای او را در حوزههای مختلف علوم انسانی از جمله نظریههای جدید جنبشهای اجتماعی میتوان مشاهده کرد. کارل مارکس و همکارش فردریش انگلس در تبیین پدیدههای اجتماعی از روابط دیالکتیکی، پیش گزارههای هستی اجتماعی شروع میکنند. به عقیده آنها بنابر منطق حاکم برماتریالیسم تاریخی به دلیل تنوع عناصر پیش گزارههای هستی تنوعات اجتماعی مختلفی در ارض جغرافیایی و دورانهای تاریخی بوجود آمده است. این رابطه دیالکتیکی متأثر از تنوع اقلیم اروپای غربی و کشورهای موسوم به شیوه تولید آسیایی دو گونه رابطه استثماری و تضاد انسان و انسان را یکی در غرب و دیگری در شرق رقم زده است. مشخصه اولی تضاد طبقاتی و مشخصه دومی تضاد دولت و ملت است. این دو گونه روابط دیالکتیکی دو گونه جنبشهای اجتماعی کلاسیک یکی از نوع غربی و دیگری از نوع شرقی را در طول تاریخ ملتها نمایان کرده است که هر کدام ویژگیهای خاصی دارند. این دو گونه جنبشهای اجتماعی متأثر از تضاد نیروهای اجتماعی درون مرزهای سیاسی یک کشور است. اما از آنجا که نیروهای سرمایه داری میل به گسترش به بیرون از مرزها را دارند، شکل گیری روابط استثماری و تضاد انسان و انسان در سطح بین بین المللی نیز منجر به جنبشی در این سطح بین دو دسته از کشورها که یکی دیگری را مورد بهره کشی قرار میدهد خواهد شد. زیرا در این مدل نیروهای سرمایهداری از پایینترین سطح تا بالاترین سطح باید جای خود را به صورت بندی غیرطبقاتی دهند. پس در مدل مارکس علاوه بر یک شکل جنبش در روابط بین المللی دو گونه جنبش کلاسیک در سطح ملی وجود دارد، اما در واپسین تجدید نظرهای او میتوان نشانههایی از باور به جنبشهای اجتماعی غیرانقلابی نیز هرچند بطور گذرا یافت. با مرور دستگاه نظری مارکس از ماتریالیسم تاریخی تا جنبشهای جهانی برخی از مهمترین عناصر و مفاهیم حساس در نظریهپردازی جنبشهای اجتماعی همچون؛ تضاد، شکافهای اجتماعی، دیالکتیک، روابط استثماری و سلطه بدست آمد.
Abstract Theoretic genealogy of the recent intelligentsia shows that some aspects of classical thoughts still exist. One of these classics is Marx whose trace is detectable in different domains of human studies such as new theories of social movements. Carl Marx and his fellow Friedrich Engles use social existence proposition of dialectic relations in explicating social phenomena. In their belief, based on the dominant logic in historical materialism, there exist social varieties in geographical territories and historical eras because of the various existence proposition. This dialectic relation influenced by regional diversity of Western Europe and countries known as Asian Mode of Production resulted in two kinds of exploitative relation and human-human contradiction, one in west and one in east. The first element is class conflict and the second one is nation-government conflict. These two kinds of dialectic relation has brought about two forms of classical social movements of western and eastern kind during the history each of which has its own nature. These kinds of social movements are influenced by contradiction between social forces inside the political borders of a country. However, capital forces tend to go beyond the geographical borders; which forms international exploitative relations and human-human contradiction and results in another movement in this level between two groups of counties that one exploits the other. Since in this model capital forces from the lowest to the highest level have to concede to classless formation. Therefore, in Marx model there are two kinds of classical movements at national level as well as one kind of movement at international relation, however, in his late revisions there are signs of belief in non-revolutionary and social movements. Reviewing Marx’s theoretical system from historical materialism to global movements, we can find some of most important elements and crucial concepts in theorizing social movements, such as: contradiction, social gap, dialectic, exploitative relations and authority.