خلاصة:
امروزه هریک از شهرهای جهان به فراخور ظرفیت، امکانات و فعالیتهای خود از نوعی شهرت و آوازه برخوردارند که از آن به عنوان برند شهری یاد میشود. برای اینکه یک شهر دارای برند خوب باشد بایستی از ویژگیهای متمایزی برخوردار باشد. و مولفههایی را جهت برند شدن داشته باشد. بدینمنظور در این پژوهش سعی گردیده است که پیشران-های کلیدی موثر بر ایجاد برندینگ در کلانشهر تبریز شناسایی و تحلیل شوند. در این پژوهش ابتدا با تکنیک پویش محیطی و دلفی، 31 عامل در پنج بعد زیرساختهای اساسی و تسهیلات خدماتی و عمومی شهر، بعد جاذبههای تاریخی و معماری و تفریحی، بعد حمل و نقل و ترافیک، بعد وجه بینالمللی و شناخت شهر، بعد فرهنگی و مسائل فرهنگی استخراج شده و سپس با استفاده از روش دلفی ، ماتریس اثرات متقاطع مولفهها تشکیل گردیده است. در مرحله بعدی از طریق نرمافزار میکمک نسبت به تحلیل ماتریس اقدام شده است. نتایج حاصل از پراکندگی متغیرها در محور تاثیرگذاری و تاثیر-پذیری عوامل در نرمافزار میکمک، حاکی از ناپایداری سیستم در ایجاد برندینگ برای محدوده موردمطالعه است و بر همین اساس پنج دسته متغیر مورد شناسایی قرار گرفت. در نهایت با توجه به امتیاز بالای اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم عوامل، ده عامل اصلی بهعنوان پیشرانهای کلیدی در ایجاد برند شهری برای کلانشهر تبریز مورد شناسایی قرار گرفتند. از بین پیشران-های موردبررسی نیز، متغیرهای بعد وجه بینالمللی بیشترین تأثیر را بر ایجاد برندینگ در محدوده مورد مطالعه و عوامل مربوط به بعد حمل و نقل و ترافیک کمترین درجه تأثیرگذاری را به خود اختصاص دادند.
, every city in the world, with its capacity, facilities and activities, has a reputation for being an urban brand. For a city to have a good brand, it must have distinctive characteristics. In other words, it has the components to branding. The purpose of this study was to identify and analyze the key drivers affecting branding in Tabriz metropolis. In this study, first, with environmental and Delphi scanning technique, 31 primary factors in five dimensions of basic infrastructure and services of public and city, then historical and architectural and recreational attractions, transportation and traffic dimension, international dimension. Knowledge of the city, cultural dimension and cultural issues are extracted, and then using the Delphi method of managers, the cross-effects matrix of the components is formed. In the next step, matrix analysis was performed through Miccom software. The results of scattering of variables in the influencer and influencer factors in Mikkam software indicate the instability of the system in creating branding for the study area and accordingly five variables were identified. Finally, given the high score of direct and indirect influence of factors, ten key factors were identified as key impetus for establishing Tabriz metropolitan brand. Among the proponents studied, the variables of international dimension had the most influence on branding in the study area and the factors related to the dimension of transport and traffic had the least influence.