خلاصة:
هدف پژوهش حاضر وارسی پایایی و روایی پرسشنامه یادگیری تیمی برسو و همکاران (2008) بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره متوسطه دوم استان کردستان بودند که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی و بر مبنای فرمول کوکران، نمونهای به حجم 346 معلم انتخاب شد. روش پژوهش کمّی از نوع مطالعات همبستگی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه یادگیری تیمی برسو و همکاران (2008) استفاده شد. به منظور تعیین پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی ابزار از تکنیکهای نسبت روایی محتوا و تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم در نرمافزارهای SPSS25 و LISREL10.30 استفاده شد. نتایج نشان داد پرسشنامه یادگیری تیمی برسو و همکاران (2008) دارای پایایی (86/0 = α) است، نسبت روایی محتوا (80/0) و شاخصهای برازش نیز بیانگر روایی سازه ابزار بودند. در نهایت بیست گویه در قالب چهار بعد «بهبود مستمر»، «ترویج گفتگو و ارتباط باز»، «یادگیری مشارکتی» و «رهبری استراتژیک و فعال برای توسعه تیم» در تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم قادر به تبیین 55% واریانس یادگیری تیمی بودند. نتیجه پژوهش ارائه یک ابزار استاندارد جهت سنجش یادگیری تیمی در مطالعات حوزه تیم در سازمانهای آموزشی بود.
The objective of this study was to evaluate reliability and validity of Team
Learning Questionnaire (Bersou et al., 2008). This research was a correlational
study. The research population consisted of secondary school teachers in
Kurdistan province, Iran, from whom a sample of 346 teachers was drawn using
proportional stratified random sampling method and based on Cochran sample
size formula. Concerning the instrument for data collection, the Team Learning
Questionnaire by Bersou et al. (2008) distributed among the participants. The
reliability of the questionnaire was then assessed by using Cronbach's alpha and
the validity of the questionnaire was evaluated by computing the content validity
ratio and running a second-order confirmatory factor analysis using SPSS25 and
LISREL10.30. Based on the results, the questionnaire had a reliability coefficient
of 0.86, and the content validity ratio of the questionnaire was revealed to be 0.80
and the fit indices indicated a good model fit. The results of the second-order
confirmatory factor analysis showed that twenty items in relation to the four
dimensions of continuous improvement seeking, dialogue promotion and open
communication, collaborative learning, and strategic and proactive leadership,
which can promote team development, could explain 55% of the variance of team
learning scores. The result of this study can help Iranian researchers use a
validated research instrument for assessing team learning in education
organizations
ملخص الجهاز:
Mathieu, Maynard, Rapp, & Gilson 4.
Van den Bossche, Gijselaers, Segers, & Kirschner 8.
Dimas, Lourenço, Rebelo, & Rocha 13.
Decuyper, Dochy, & Van den Bossche 15.
strategic and proactive leadership promoting team development (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اهميت يادگيري تيمي در سازمان هاي آموزشي، افزايش مطالعات در حوزه يادگيري تيمي، فقدان ابزار کارآمد جهت سنجش يادگيري تيمي در داخل کشور، ضرورت انتخاب يک ابزار استاندارد بين المللي و وارسي پايايي و روايي آن در داخل کشور جهت استفاده پژوهشگران مشهود است ؛ لذا پژوهش حاضر قصد وارسي پايايي و روايي پرسش نامه يادگيري تيمي برسو و همکاران (٢٠٠٨) در تيم هاي معلمان را دارد.
برسو و همکاران (٢٠٠٨) به ارزيابي پايايي و روايي پرسش نامه يادگيري تيمي در نمونه اي به حجم ٥٦٦ کارمند يک نيروگاه هسته اي با روش هاي آلفاي کرونباخ و تحليل عاملي تأييدي مرتبه اول پرداختند؛ نتايج حاکي از پايايي کل ابزار (٠/٩٠) و ابعاد آن شامل بهبود مستمر (٠/٩١)، ترويج گفتگو و ارتباط باز (٠/٩٠)، يادگيري مشارکتي (٠/٨٩) و رهبري استراتژيک و فعال براي توسعه تيم (٠/٩١) بود.
پايايي پرسش نامه يادگيري تيمي برسو و همکاران (٢٠٠٨) (به تصویر صفحه مراجعه شود) در پژوهش حاضر جهت تعيين روايي ابزار از تکنيک هاي نسبت روايي محتوا٥ و تحليل عاملي تائيدي مرتبه دوم به وسيله نرم افزار LISREL نسخه ١٠/٣٠ استفاده شد.
Three perspectives on team learning: Outcome improvement, task mastery, and group process.
' (2008) for Administration in the Context of Secondary Schools of Iran Jamal Abdolmaleki >, Siroos Ghanbari >> The objective of this study was to evaluate reliability and validity of Team Learning Questionnaire )Bersou et al.