خلاصة:
تقدم هیجان و شناخت و استقلال و وابستگی این دو سازه، از جمله موضوعات مهم روانشناسی شناختی است که گرچه تا قرن بیستم موضوعی غالباً فلسفی بوده ولی پسازآن بنیان نظریه¬های روانشناسان تجربی بوده است. تعادل بین شبکه¬های هیجان و شناخت، بهعنوان شالوده معماری نظام روانشناختی انسان، موجب عملکرد سالم می¬شود. به رغم پندار گذشتگان درباره نقش ابتدایی هیجان در عملکردهای غریزی، امروزه هوشمندی هیجانات و تاثیرشان بر افکار نشان داده شده است. همچنین سودمندی تقویت توانایی¬های هیجانی و شناختی، در ایجاد ارتباطات مثبت و سازنده با دیگران و اهمیت آن در موفقیت¬های تحصیلی و شغلی آشکار شده است. اما به رغم این اهمیت، اگرچه نظریه¬پردازان مختلفی به تبیین رابطه چندگانه هیجان و شناخت پرداخته¬اند ولی هنوز موفق نشده¬اند که شکاف موجود را پر کنند. مطالعات عصب¬شناسی نیز یافته¬های همانندی ندارد. سامانههای مغزی هیجان، آنقدر با سامانههای شناختی هم¬پوشانی دارد که تمایز بین آنها بسیار مشکل است. بر این اساس اصطلاحات مغز هیجانی و مغز شناختی، صحیح نبوده و این دو سامانه به¬شدت در¬هم¬تنیده¬اند. جهت روشن شدن این موضوع، ما در ابتدا به تعریف هیجان و شناخت پرداخته ایم. سپس انواع تعامل بین هیجان و شناخت را در پنج دسته و به دو شیوه دستهبندی کردهایم. پس از آن به بیان برخی موانع پژوهش درباره توانایی های هیجانی و اجتماعی پرداخته و هشت پیشنهاد برای برطرف ساختن این موانع ارائه نمودهایم. این پیشنهادها عبارتند از: بررسی مؤلفههای هیجانی و ترکیبهای تعاملیشان بهصورت جزئینگرانه، دستهبندی سنی و بهرهگیری از رویکرد تحولی، کاربست روشهای سنجش مناسب، استفاده از رویکرد عصبشناسی، استفاده از مدلهای محاسباتی و ریاضیاتی، تعریف دقیق و عملیاتی هیجان و پرهیز از ابهام، توجه به جنبه درون فردی و بین فردی هیجان و بررسی سازه¬های بینابینی. کاربست این پیشنهادها در پژوهش، میتواند به والدین، جامعه آموزشی و سیاستگذاران برای برنامه¬ریزی بهتر برای جامعه کمک کند.
The precedence of emotion and cognition and their independence was a mostly philosophical subject until the twentieth century. Then it became the basis of the theories of many experimental psychologists. The emotion and cognition interaction is the architectural foundation of the human psychological system; its proper function leads to healthy functioning. Despite the old notion of the primary role of emotions in instinctual actions, the intelligence of emotions and their effect on thoughts have been shown now. The usefulness of strengthening emotional and cognitive abilities in establishing positive and constructive relationships with others and its importance in academic and career success has also been revealed. Despite this importance, although several theoreticians have attempted to explain the multiple relations between emotion and cognition, they have not yet succeeded in bridging the gap. Neurological findings are not integrative. The emotional system of the brain is so interconnected with the cognitive system; It is too difficult to distinguish between them. Accordingly, the terms emotional brain and cognitive brain are mistaken, and the two systems are highly intertwined. To clarify the issue, firstly, we define emotion and cognition concepts. Then we categorize different types of interaction between emotion and cognition into five categories in two ways. Then we have outlined some barriers to research on the emotional and social abilities and presented eight recommendations for overcoming these barriers. These recommendations are: examining emotional components and their interactive compositions in detail, age classification and using a developmental approach, applying appropriate assessment methods, using a neurological approach, using computational and mathematical models, precise and operational definition of emotion and avoidance of ambiguity, consider the interpersonal and interpersonal aspects of emotion and study of intermediate constructs. Applying these recommendations in research can help parents, the educational community, and policymakers to better planning for society.
ملخص الجهاز:
1 National Institutes of Health 2 Brooke & Harrison 3 Izard 4 Keltner 5 Celeghin, Diano, Bagnis, Viola &Tamietto 6 DeHouwer & Hughes 7 Pessoa 8 Kuppens 9 Giner-Sorolla بررسي هيجان و تعامل آن با شناخت : پيشنهادهاي پژوهشي Investigating Emotion and Its Interaction with Cognition: Research Recommendations از طرف ديگر پسوآ (٢٠١٩) معتقد است که تعاريف و وضعيت کنوني هيجان براي فعاليت هاي علمي ضرورتي ندارد و حتي مانع شناخت بهتر آن مي شود.
1 Leerkes, Paradise, O’Brien, Calkins & Lange 2 Garcés & Finkel 3 Scheibe 4 Niedenthal Wood 5 Ochsner & Gross 6 Scherer 7 Yih, Uusberg, Taxer &ross بررسي هيجان و تعامل آن با شناخت : پيشنهادهاي پژوهشي Investigating Emotion and Its Interaction with Cognition: Research Recommendations مباني عصب شناسي ارتباط هيجان و شناخت در سه دهه گذشته ، مباني عصبي ، فعال سازي ، تنظيم و کارکرد هيجان جزو موضوعات داغ روانشناسي و حيطه هاي مرتبط با آن بوده اســـت (ايزارد، ٢٠١٠).
1 hippocampal formation 2 septum 3 cingulate cortex 4 mammillary bodies 5 LeDoux 6 Feeser, Prehn, Kazzer, Mungee & Bajbouj, 7 lateral prefrontal cortex 8 Dolcos 9 Okon-Singer, Hendler, Pessoa & Shackman 1 dorsolateral prefrontal cortex 0 1 midcingulate cortex 1 1 Raschle, Fehlbaum, Menks, Euler, Sterzer & Stadler 2 1 Xu,Xu & Yang 3 رويش روان شناسي، سال ١٠، شماره ٦، شماره پياپي ٦٣، شهريور١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(6), 2021 محدوديت ها از موانع مهم مطالعه مؤلفه هاي هيجاني و اجتماعي ، به ويژه در اوايل کودکي ، يکي توافق ضعيف بر سر تعريف اين سازه ها و ديگري سنجش هاي مناسب جهت بررسي آن هاست (کارتر، بريگز-گووان و ديويس ،١ ٢٠٠٤؛ زاسلو٢و همکاران ، ٢٠٠٦).