خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کیفیت زندگی در مدرسه با بهزیستی روانشناختی، خودپنداره تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان متوسطه دوم زهک بود. 323 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای وارد پژوهش شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای کیفیت زندگی در مدرسه (اندرسون و بورک، 2000)، بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989)، خودپنداره تحصیلی (یی یسن چن، 2004) و اشتیاق تحصیلی (شوفلی، سالانوا، گونزالز-روما و بیکر، 2002) بود. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد کیفیت زندگی در مدرسه با خودپنداره تحصیلی (71/0r=)، بهزیستی روانشناختی (79/0r=) و اشتیاق تحصیلی (67/0r=) رابطه مثبت و معناداری دارد (001/0p). همچنین کیفیت زندگی درمدرسه توانسته است به ترتیب 56، 65 و 47 درصد از واریانس خودپنداره تحصیلی، بهزیستی روانشناختی و اشتیاق تحصیلی را پیش بینی کند. با توجه به نتایج، مدیریت مدارس باید با حاکمیت قوانین و مقررات آموزشی ثابت و روشن، برقراری روابط مثبت دوستانه بین معلم و دانشآموزان، فراهم ساختن فرصتهای حمایتی عاطفی، محیط مدرسهای امن و خودمختارانه برای دانشآموزان فراهم کنند تا دانشآموزان با بهزیستی روانشناختی مناسب، خودپنداره مثبت تحصیلی و اشتیاق بالای تحصیلی درگیر فرایند یادگیری شوند.
The purpose of the study was to investigate the relationship of quality of life in school with academic self-concept, psychological well-being, and academic eagerness. This is a descriptive correlation study. The statistical population of the study was all secondary high school students in Zehak. 323 students entered the study by stratified random sampling method. Data collection instruments were quality of life in school (Anderson & Bourke, 2000), academic self-concept (Yi-Hissn Chen, 2004), psychological well-being (Ryff, 1989), and academic Engagement (Schafeli, Salanova, Gonzalez-Roma & Baker, 2002) questionnaires. Pearson correlation coefficient and stepwise regression were used to analyze the data. The finding showed that quality of life in school has a positive and significant relationship with academic self-concept, (r=0.71), psychological well-being (r=0.79), and academic eagerness (r=0.67). Also, quality of life in school has been able to predict 56%, 65%, and 47% of the variance of academic self-concept, psychological well-being, and academic eagerness, respectively. According to the results, School management should provide a safe and autonomous school environment for students by establishing clear and consistent educational rules and regulations, establishing positive friendships between teachers and students, providing opportunities for emotional support, so that students are involved in the learning process with appropriate psychological well-being, positive academic self-concept, and high academic enthusiasm.