خلاصة:
افرادی که فاقد آموزش های رسمی هنر هستند به گونه ای خودانگیخته دست به آفرینش زده و آثاری خلق می کنند که با وجود منحصر به فرد بودنشان شباهت های زیادی به یکدیگر دارند. این شباهت ها را بیش از همه می توان در نقاشی های کودکان و خودآموختگان مشاهده کرد که می توانند نشان دهنده ی ریشه های روانشناختی مشترک آفرینندگان آن ها باشند. پرسش این جاست که «نقاشی کودکان و خودآموختگان از چه جنبه هایی و تا چه اندازه به یکدیگر شباهت دارند؟» و «علت بروز این شباهت ها را چگونه می توان تبیین نمود؟» هدف این پژوهش تبیین دلایل بروز این شباهت های ساختاری با رویکردی روانشناختی است که پس از بررسی و تحلیل آثار هر گروه مشخص می شود که دو عامل اصلی، یعنی عدم آموزش های رسمی و پرداخت ذهنی به موضوع، باعث شباهت آن ها شده وخود دلیلی است بر این امر که مراحل رشد انسان خطی نبوده، بلکه دایره وار است و آغاز نقاشی در دوران سالخوردگی را می توان نمودی از نئوتنی دانست که شور و شوق دوران کودکی و حس کنجکاوانه ی آن دوران دوباره در فرد زنده می شود. پژوهش پیش رو از جمله پژوهش های کیفی است که به صورت توصیفی- تحلیلی و به شیوه ی کتابخانه های و میدانی انجام شده است.
People who do not have formal art education spontaneously create works that, despite their uniqueness, are very similar to each other. These similarities can be seen most of all in the paintings of children and self-taught artists, which can indicate the common psychological roots of their creators. The question is, "In what ways and to what extent are the paintings of children and the self-taught similar to each other?" And "How can be explained the cause of these similarities ?". The purpose of this study is to explain the reasons for these structural similarities with a psychological approach. This is proof that the stages of human development are not linear, but circular, and the beginning of painting in old age can be considered a manifestation of Neoteny, which revives the enthusiasm of childhood and the curiosity of that period in the person. This study is qualitative research that has been done in a descriptive-analytical method and its information has been collected by the library method and field research.
ملخص الجهاز:
This عدم آموزش هاي رسمي و پرداخت ذهني به موضوع ، باعث شباهت آن is proof that the stages of human development are not linear, but circular, and the beginning of ها شده وخود دليلي است بر اين امر که مراحل رشد انسان خطي نبوده ، painting in old age can be considered a بلکه دايره وار است و آغاز نقاشي در دوران سالخوردگي را مي توان نمودي manifestation of Neoteny, which revives the از نئوتني دانست که شور و شوق دوران کودکي و حس کنجکاوانه ي آن enthusiasm of childhood and the curiosity of that period in the person.
پرسشهاي مطرح شده عبارتند از اين که : نقاشي کودکان و خودآموختگان از چه جنبه هايي و تا چه اندازه به يکديگر شباهت دارند؟ و علت بروز اين شباهت ها را چگونه مي توان تبيين نمود؟ راجر کاردينال ١، پژوهشگر در زمينه ي هنر افراد آموزش نديده و ابداع کننده ي اصطلاح «هنر بيروني»٢، بر اين عقيده است که ارتباط صميمي و نزديکي که ميان آثار افراد آموزش نديده و بيننده بوجود مي آيد، ناشي از نمايش جهان خصوصي و تخيلات فرد است که بيننده را جادو کرده و او را با خود به سفر در اين دنيا هاي تخيلي مي برد.