خلاصة:
امین نفقه یا هزینه زندگی زوجه بر اساس قرآن» سنت و اجماع فقها بر زوج واجب است و مصادیق
آن در زمان ها و مکان های مختلف گوناگون می باشد و آن چه که در عبارات فقها در ذکر
مصادیق نفقه آمده است برای بیان موارد رایج در عصر خودشان بوده است و جنبه انحصاری ندارد.
زیرا زندگی بطور مداوم در حال تغییر وتحول است و هر روز نیازهای جدیدی پیش می آید که
برخی از آن ها می تواند از جمله موارد نفقه زن به شمار آید. در این پژوهش احکام و آثار نفقه
زوجه بااتکا بر کتاب مسالک الافهام شهید ثانی و کتاب الفقة السلامی وادلنة وهبهالزحیلی مورد
بررسی قرار میگیرد. در بسیاری از موارد بین نظریات شهید ثانی و دکتر زحیلی توافق وجود
دارد. از جمله اینکه شهید ثانی و دکتر زحیلی هر دو معتقدند که تمکین شرط وجوب نفقه زوجه
می باشد. همچنین در صورت عجز شوهر از پرداخت نفقه هر دو معتقدند که زوجه حق طلاق و
فسخ نکاح را ندارد. البته در برخی از موارد نیز بین دیدگاه های این دو فقیه اختلاف نظر وجود
دارد مثلا در مورد ماهیت نفقه نسبت به لباس» شهید ثانی معتقدند که زوجه فقط اجازه استفاده
از لباس را دارد و مالک آن نمی شود ولی دکتر زحیلی معتقدند زوجه مالک لباس می شود. در
مورد تعیین میزان و مقدار نفقه, شهید ثانی وضعیت و شان زوجه را ملاک می دانند ولی دکتر
زحیلی وضعیت و توانایی مالی شوهر را ملاک می دانند. برای تشخیص ماهیت حق زن بر نفقه و
بررسی اختلاف نظر فقها در این بحثء باید میان اموالی که انتفاع از آن ها موجب تلف شدن آن
حکم مستقل دارد. در بحث کمیت و کیفیت نفقهء در شرع برای نفقه مقدار معینی مشخص
نگردیده است و به همین خاطر اختلافات بسیاری میان فقها برای تشخیص نفقه و مصادیق آن
وجود دارد و فقها در بیان انواع و مصادیق نفقه برخی سه برخی ششء بعضی هفت و در نهایت
هشت مورد را ذکر نموده اند.
ملخص الجهاز:
[يکن از سصم ان چق ش ه ل ([گياف ا[قاع خه ق ه فا ج ١ا ئ ٢٤٦ ق جزنين ا ج ٤ا ئ ٤٩٣ ق زچه عنا ج ٧ا ئ ٨٠١) ق ئاسخه ل (ئي[ه ق نا ج ٥ا ئ ١٥٢) ق اغاغه ل (ئه ک ثقآنا ج ٦ا ئ ٦ ق خلأغل چعنا ج ٧ا ئ ٣١٩ ق ا[ف [ياجا ج ٢ا ئ ٣٤٥ ق غزق ه لا ج ٥ا ئ ٣١٣) غختصگفگ ضل غلأص گي تخه ه ف غصگاي فش صلا چاظ زقج از جم ت تقافظ ين ق سصي غن [ائگ [ق ا[يانف [ي ثبش انف فحينل زقج [انگ غتق اآب [ا قتخه ت غاع ن کقگ [ل لغأيؤ فش صل [َيگازگ غم غ تينف گلأنظ انف طيقل خبايت اآت : -ٍنل: »ع ع ه ش ق زش ع شز ۀدق آس خس ل غع فز آس خس تع لع قس غس فز ص دگع يس خس ٣عه ص لع يذزص ص دلش س٣زعه ش ق زش ع شز غع غظ اٍتال ش اع عرلش لأ ش نض٣يعسش اع عرلش ٣فش زأاث پ ذرع ا غاٍتالا آس ه س جص خس ظد اع عرلش س [خص گس خش أص يح ش نأص يث ا» (ثلأش: ٧) [ي ثبش انفٍنل ئينش ل لي ضأن [ل افگازل قآخت ق تقافانن کقنش افش اش غن ضق گ ضأن ضل گايان قآخت ق طئانش گي يقزن اآت [ي چأب چاظ کقگ ق [ا طئاگل گآتن ق ضأن ضل يزش ق يقزن اؤ ضغ اآت ق غخأي ق تق ظ گآت غن [ائگ [ل غه زاف ٍفپل ضل کگا [ل اق خج ا ضيگل افش اش فغانگ.