خلاصة:
سازمان اهمیت حیاتی دارد. دانش سازمانهای آموزشی دریایی را قادر میسازد تا سریعتر
و موئرتر از گذشته به سوی دانشمحوری حرکت کنند؛ بنابراین، دانش و تخصص دریایی
را باید مدیریت کرد. شناسایی عوامل کلیدی استقرار مدیریت دانش و پیاده سازی آن در
سازمانهای آموزشی دریایی موجب تولید دانش جدید میشود. پژوهش حاضر با هدف
بررسی وضعیت سازمانهای آموزشی دریایی بر اساس عوامل تشکیل دهنده و مژلفههای
کلیدی استقرار مدیریت دانش انجام شد. جامعه آماری شامل استادان و مدیرانی است که
تخصص دریایی دارند و دارای سابقه دریانوردی نیز میباشند. ابزار گرداوری دادهها،
پرسشنامه محقق ساخته بود و از تحلیل عاملی برای تحلیل دادهها و آزمون تی تک نمونهای
برای مقایسه گروهها استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از وجود هشت مژافه کلیدی شامل
فرهنگ سازمان، فناوری اطلاعات، یادگیری سازمانی، منابع انسانی، سنجش عملکرد.
مخازن دانش, تسهیم دانش، حمایت مدیریت آارشد بر استقرار مدیریت دانش در سازمان-
های آموزشی دریایی بود؛ لذا سازمانهای آموزشی دریایی آمادگی استقرار مدیریت دانش
را دارند.
Knowledge as a source of strategic reconstruction of an organization plays a crucial
role in present complicatedenvironment. Knowledge enables marine education
organizations to move toward knowledge- based systems faster and more effectively
than before. Therefore, knowledge and marine specialty ought to be managed.
Determining key elements of deploying knowledge management and employing
them in marine education organizations will lead to the production of knowledge.
The present research tries to assess condition ofmarine education organizations
using components and key elements of performing knowledge management. Our
statistical population includes marine professors and managers who have seafaring
experience. A researcher-made questionnaire was used to gather data. Factor
analysis was carried out to analyze the data andone sample T test was administered
to compare groups. The results of our research determine eight crucial factors to
perform knowledge management in marine education organizations: culture of
organization, information technology, organizational learning, human resources,
performance assessment, knowledge pools, knowledge sharing, and support by
senior managers. Therefore, marine education organizationshave a potential to
deploy knowledge management.
ملخص الجهاز:
شناخت عوامل مؤثر بر استقرار مديريت دانش (منابع انساني، يادگيري سازماني، فرهنگ سازماني و فناوري اطلاعات ) به عنوان يک روح حاکم بر اعمال سازماني براي پياده سازي آن ضروري است [٨] از اين رو تحقيق با هدف شناسايي عوامل کليدي استقرار موفق مديريت دانش در سازمان هاي آموزشي دريايي شکل گرفته و سعي دارد با ارائه راهکارها و پيشنهادها در مورد استقرار مديريت دانش به سازمان هاي آموزشي دريايي عوامل کليدي استقرار موفق مديريت دانش در سازمان هاي آموزشي دريايي را اکتشاف و شخصي ساخته و با طرح و پيگيري اين سؤال که وضعيت موجود سازمان هاي آموزشي دريايي بر اساس عوامل اصلي استقرار مديريت دانش چگونه است ؟ با جمع آوري داده هاي مربوطه همت گمارد.
1 Skyrme 2 Skyrme& Amidon 3 Heising جدول ٣: توزيع فراواني نمونه آماري به تفکيک اساتيد و مديران داراي تخصص علوم دريايي(ترسيم از نگارندگان ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطالعه مباني نظري ادبيات پژوهش محققان را به اين جمع بندي سوق داد که عامل هاي کليدي استقرار مديريت دانش منابع انساني، يادگيري سازماني، فرهنگ سازماني، فناوري اطلاعات ، حمايت مديريت ارشد، رفع موانع انگيزش ، فرآيندهاي دانش ميباشد.
همچنين براي تعيين وضعيت موجود سازمان هاي آموزشي دريايي بر اساس ويژگيهاي مديريت دانش و پاسخ به سؤال دوم پژوهش از آزمون تي تک نمونه اي استفاده شده است .
نتيجه گيري وپيشنهاد نتايج تجزيه و تحليل آماري داده هاي پژوهش نشان داد که هشت مؤلفه شامل فرهنگ سازمان ، فناوري اطلاعات ، يادگيري سازماني، منابع انساني، سنجش عملکرد، مخازن دانش ، تسهيم دانش ، حمايت مديريت ارشد از عوامل مؤثر بر استقرار مديريت دانش درنمونه مورد مطالعه (سازمان هاي آموزشي دريايي) وجود داشتند.