خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف شناسایی مشکلات موجود درس تربیت بدنی در مدارس شهر اصفهان و مقایسۀ دیدگاه مدیران، معلمان و کارشناسان انجام گرفته است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است و به شیوۀ میدانی به مرحلۀ اجرا در آمده است. جامعۀ پژوهش تمامی معلمان تربیت بدنی و مدیران و کارشناسان تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش کلیۀ مناطق شهر اصفهان بودند. گویههای تحقیق بهوسیلۀ تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی مشخص شده است. پایایی پرسشنامه بهوسیلۀ ضریب آلفای کرونباخ و به مقدار 0.863 محاسبه شده است. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که بین دیدگاه مدیران، کارشناسان و معلمان تربیت بدنی دربارۀ کیفیت درس تربیت بدنی مدارس تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که مشکلات مربوط به برنامهریزی ناصحیح در درس تربیت بدنی مدارس، از جمله مهمترین مشکلات درس تربیت بدنی و ورزش مدارس هستند. وزارت آموزش و پرورش باید با برنامهریزی منظم و توجه به واقعیتها و کمبودهای موجود، برنامهای بلندمدت برای توسعۀ درس تربیت بدنی در مدارس داشته باشد.
This study aimed at identifying the existing problems of physical education course in schools of Isfahan city and comparing the viewpoints of managers, teachers and experts. This study was applied and field. The study population consisted of all physical education teachers, managers and experts of Education offices in all areas of Isfahan city. Study items were specified by confirmatory and exploratory factor analysis. The reliability of the questionnaire was calculated by Cronbach's alpha coefficient (0.863). Data analysis showed a significant difference among the viewpoints of physical education managers, experts and teachers in the quality of physical education course in schools. The results showed that problem related to a lack of proper planning for physical education course in schools was one of the most important problems of physical education course in schools. The Ministry of Education should have a long-term program to develop physical education in schools with a regular planning and attention to the existing realities and shortcomings.