خلاصة:
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزش ضرب المثل انگلیسی مبتنی برکاریکاتور و تعیین اثربخشی آن بر خلاقیت یادگیرندگان بود. روش: روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل متخصصان آموزش زبان انگلیسی و متخصصان روانشناسی در منطقهی سه شهر تهران در سال ۱۳۹۸ بود که 10نفر از آنان به روش گلولهی برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمی نیز شامل تمامی یادگیرندگان زبان انگلیسی در موسسه آموزش زبان انگلیسی امیر واقع در منطقهی سه شهر تهران در سال ۱۳۹۸ بود که30 نفر از آنان به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند و گروه آزمایش10 جلسه تحت آموزش ضربالمثلهای انگلیسی با استفاده از کاریکاتور و اسلاید آموزشی قرار گرفتند در حالیکه برای گروه کنترل آموزش بدون کاریکاتور و اسلاید صورت گرفت. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای محقق ساخته برای ارزیابی اعتبار بستهی آموزشی و پرسشنامه تفکر خلاق تورنس (1972) بود. یافتهها: با محاسبهی شاخصهای CVR و CVI اعتبار بسته آموزشی تایید شد. تحلیل واریانس دوعاملی آمیخته نیز نشان داد که برنامه آموزش ضربالمثلهای انگلیسی با کاریکاتور بر خلاقیت موثر بوده و این تاثیرات طی زمان پایدار بوده است (0. 05> p). نتیجهگیری: برنامه آموزش ضربالمثلهای انگلیسی مبتنی برکاریکاتور بر خلاقیت یادگیرندگان زبان انگلیسی تاثیر دارد. کلیدواژهها: برنامه آموزش ضربالمثلهای انگلیسی، کاریکاتور و خلاقیت.
AbstractThe purpose of this study was to design English proverbs training program based on caricature and determine its effectiveness on creativity. Method: The research method was Exploratory mix(qualitative-quantitative). The statistical population in the qualitative section included English language teaching specialists and psychologists located in the third district of Tehran in 2018, 10 of whom were selected as a sample by snowball method, and in the quantitative section included all English language learners in Amir English Language Teaching Institute located in the third district of Tehran in 2018 that 30 of them were selected by available sampling method and were randomly assigned to two groups of 15 people, Experiment and Control. Experiment group were trained in English proverbs using cartoons and slides for 10 session, while for control group it was done without cartoons and slides. The research instruments included researcher-made questionnaires to assess the validity of the educational package and Torrance Test of Creative Thinking (1972). Results: The validity of the training package was confirmed by calculating the CVR and CVI indices. Mixed two-factor analysis of variance also showed that the program of teaching English proverbs with caricatures had an effect on creativity and this effect was stable over time(pConclusion: Caricature -based English proverbs training program has an effect on the creativity of English learners. Keywords: English proverbs training program, caricature and creativity.
ملخص الجهاز:
جامعه آماری در بخش کیفی شامل متخصصان آموزش زبان انگلیسی و متخصصان روان شناسی در منطقه سه شهر تهران در سال ١٣٩٨ بود که ١٠نفر از آنان به روش گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمی نیز شامل تمامی یادگیرندگان زبان انگلیسی در مؤسسه آموزش زبان انگلیسی امیر واقع در منطقه سه شهر تهران در سال ١٣٩٨ بود که ٣٠ نفر از آنان به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه ١٥ نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند و گروه آزمایش ١٠ جلسه تحت آموزش ضرب المثل های انگلیسی با استفاده از کاریکاتور و اسلاید آموزشی قرار گرفتند در حالیکه برای گروه گواه آموزش بدون کاریکاتور و اسلاید صورت گرفت .
تحلیل واریانس دوعاملی آمیخته نیز نشان داد که برنامه آموزش ضرب المثل های انگلیسی با کاریکاتور بر خلاقیت مؤثر بوده و این تأثیرات طی زمان پایدار بوده است (٠٠٥>p).
Gunawan, Harjono, Sahidu & Nisrina .
Al-Araimi, Ambusaidi, Selim & Al Amri 2.
بنابراین تدوین آموزش ضرب المثل های انگلیسی مبتنی بر کاریکاتور و بررسی میزان اثربخشی آن بر خلاقیت از اهمیت بسزایی برخوردار است و نتایج این پژوهش می تواند برای روانشناسان تربیتی ، مربیان ، مدیران و مشاوران تحصیلی و مسئولان آموزش و پرورش و سایر مؤسسات آموزشی بسیار مفید و مؤثر واقع شود.
مقایسه میانگین های سطوح پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری به عنوان تابعی از گروه ها در خلاقیت / بحث و نتیجه گیری فرضیه اول پژوهش مبنی بر اینکه برنامه آموزش ضرب المثل های انگلیسی مبتنی بر کاریکاتور تدوین شده از اعتبار مناسب برخوردار است ، با استفاده از معیارهای گویا و لینکلن و محاسبه شاخص نسبی روایی محتوایی و شاخص روایی محتوا، تأیید شد.