خلاصة:
مقدمه : بيمارستان تلفيقي از يک سازمان اجتماعي و پزشکي هست که کارايي و عملکرد بيمارستان هاي ايران با ايده آل ها و
استاندارادهاي جهاني فاصله دارد. بـا توجه بـه چالش هاي اقتصادي و همينطور بحران اپيدمي موجود در کشور، تامين منابع و
بکـارگيري درست منابع انساني و مالي بـراي افـزايش کـارايي بيمارستان هاي کشور امري ضروري است . هدف اين پژوهش
شناسايي راه کارهاي افزايش کارايي و منافع ذينفعان بيمارستان هاي ايران است . ١
مواد و روش کار: اين پژوهش حاصل مطالعات ميداني مراکز و بيمارستان هاي دولتي و خصوصي تهران و بيمارستان هاي استان
گيلان ،زنجان ، کرمانشاه ، خراسان رضوي، شيراز و مطالعه انواع مختلف مقالات گرداوري شده است .
يافته ها: ارايه راه کارهاي اساسي در سطوح مختلف وزارت بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکي، بيمارستان و ارائه دهندگان خدمات
درماني به ويژه پيشگيري و کنترل عفونت که مهمترين اين راهکارها در اجراي صحيح مديريت کيفيت ، آموزش و توانمند سازي
منابع انساني و مديران ارشد، تخصيص درست و به موقع منابع مالي و تجهيزات پزشکي متناسب با نيازهاي جامعه و مراجعين و
تصميم گيري درست و کارشناسي شده در خصوص توسعه فضاي بيمارستاني و استفاده از علوم و تکنولوژيهاي نوين و ارائه
خدمات مطلوب به مراجعين بيمارستان .
بحث و نتيجه گيري:
سياستگذاران ، مديران و تصميم گيران ارشد نظام سلامت بايد اقدامات و تصميات هم راستا و همسو در سطوح مختلف وزارت
بهداشت ، دانشگاه ، بيمارستان و همکاران ارائه دهندگان خدمات بيمارستاني اتخاذ کنند تا منجر به افزايش کارايي و عملکرد درماني
به همراه تامين منافع ذينفعان باشد.