خلاصة:
مولانا جلال الدّین محمّد بلخی در آثار خود؛ بویژه مثنوی معنوی، بر خلاف دیدگاه فلسفیِ معروف به پانته ایسم و معتقدان به حلول و اتّحاد، اعتقاد به وحدت وجود را با تجلّی و تنزّه و تعالی خدا سازگار و قابل جمع می داند و حتی مدّعی است که از این نگاه، می توان تصویری مطلوب تر و نزدیک تر از هر دیدگاه دیگری نسبت به خدای دین داشت. در تحقیق پیش رو با به کارگیری روش توصیفی – تحلیلی کوشیده ایم تا ابتدا با استناد به شواهد کافی به اثبات باورمندی مولوی به دیدگاه وحدت وجود بپردازیم و سپس فروع آن را تبیین و بررسی کنیم؛ بویژه به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه او تجلّی و تنزّه و تعالی خدا را بر مبنای اصل اساسی مکتب خود [وحدت وجود] تبیین و اثبات می نماید. خصوصیات مشرب عرفانی او، و اعتدال در اندیشه و روش فکری، تقسیم وحدت به وحدت آفاقی و انفسی، تمایز گذاری میان مقام ذات و مقام اسماء و صفات الهی و اعتقاد به تشبیه در عین تنزیه و تنزیه در عین تشبیه، فروع و پیامدهای این اصل اند که در بررسی دیدگاه او مورد استفاده و استناد قرار می گیرند.
Rumi in his works, especially Masnavi Ma’anavi, considers the unity of existence in his works and believes that manifestation, purification, and transcendence of God are all compatible and can be compared with each other. This is contrary to some other philosophical views like pantheism and those who believe in solution and unity. Rumi even believes that such viewpoint can give a better and closer image of God definition within the religious concept. The methodology in this study is descriptive and analytic and it is attempted to prove the belief of Rumi in the unity of existence. Then, the sub-principles and traces of this belief in his works are determined and investigated. This question is specifically answered that how he explains and proves the manifestation and purification of God based on the unity of existence. Accordingly, the mystical scholar and the moderation and method of his thoughts are introduced, first. Then, based on the unity of existence, we divide the unity into the horizon and psychic unity. Afterwards, we differentiate between the status of essence and the status of divine names and attributes. The sub-principles and consequences of this belief is simile at the same time as purification and purification at the same time as the similes. These consequences are also clarified during the study.