خلاصة:
هدف پژوهش: تاکید بر اینکه ارتباطات انسانی در صنعت هتلداری افزون بر ارتباطات کلامی، در قالبهای مختلف ارتباطات غیرکلامی ازجمله زبان بدن، حرکات صورت، تماس چشمی، ایما و اشاره، فاصله اجتماعی و... باید مورد توجه قرار گیرد. وفاداری میهمانان هتل، حاصل عالیترین سطح رضایتمندی آنها و وابسته به شایستگی کارکنان هتلها است. شناسایی و اولویتبندی مهارتهای ارتباطی کارکنان هتلها موجب هموارکردن مسیر موفقیت هتلها در جلب رضایت گردشگران است.
روش پژوهش: این تحقیق با رویکرد کیفی انجام شده و ازنظر نحوهی گردآوری دادههای موردنیاز، توصیفی است.
جامعه آماری: با توجه به شرایط کنونی گردشگری و با توجه به روش انجام پژوهش که مبتنی بر نظر خبرگان (صاحبنظران صنعت هتلداری و گردشگری) است، برای نمونهگیری از روش نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد و طی چندین مرحله برخی کارشناسان زبده شناسایی و پس از دریافت اطلاعات از هر کدام، از آنها خواسته شد که افراد صاحب نظر دیگر را معرفی کنند و در نهایت تعداد 12 نفر از خبرگان جامعه آماری برای مشارکت در طراحی مدل انتخاب شدند.
روش انجام پژوهش: شناسایی، تجزیه و تحلیل، و اولویتبندی مهارتهای ارتباطی کارکنان هتلها در تعامل با گردشگران خارجی، با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) صورت گرفته است.
یافتههای پژوهش: شاخصهای آشنایی با زبان کشور مبدا گردشگران، توانایی در نشان دادن لذت از همکلامی و گفتگو با آنها، تعامل محترمانه با گردشگران، آشنایی با نشانههای مثبت و منفی زبان بدن مانند حرکات سر و یا تماسهای چشمی، اجتناب از اهانت به آنها و صبوری در شنیدن سخنان گردشگران خارجی، از مهمترین مولفههای مهارتهای ارتباطی موثر کارکنان هتل در تعامل با گردشگران خارجی است.
Aim of the research: Human communication in the hotel and hospitality industry, in addition to verbal communication, is considered in various forms of non-verbal communication, including body language, facial movements, eye contact, gestures, social distance, etc. The behavior of employees in an intangible way has a tremendous impact on the organizational performance of hotels, and identifying and prioritizing the communication skills of hotel staff will pave the way for the development of these skills effectively.Research method: This research is done with a qualitative approach and is descriptive based on how to collect the required data.Statistical population: According to the research method, which is based on the opinion of experts (experts in the hotel and tourism industry), the support and opinions of 12 of these experts have been used.Methods: In this study, identification, analysis, and prioritization of communication skills of hotel staff in interaction with foreign tourists, has been done using interpretive structural modeling (ISM) technique.Research Findings: The research findings show the indicators of familiarity with the language of the country of origin of foreign hotel tourists, the ability to show the pleasure of talking and talking with them, respectful interaction with tourists, familiarity with positive and negative signs of behavioral language such as nods or eye contact و Avoiding insults to them and being patient in listening to the foreign tourists is one of the most important components in the effective communication skills of the hotel staff in interacting with foreign tourists.