خلاصة:
هدف: این تحقیق به منظور بررسی تاثیرآموزش محتوای درس انسان در اسلام بر سلامت معنوی دانشجویان دختر دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان انجام شد. روش: روش تحقیق، شبهآزمایشی بود. برای دسترسی به اهداف، از طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه استفاده شد. جامعۀ آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه ولیعصر رفسنجان در نیمسال دوم 400-1399 بود. نمونۀ انتخابشده به پرسشنامۀ سلامت معنوی (SWBS) پاسخ دادند. سپس با در نظر گرفتن نمرۀ بین 97-67 (سلامت معنوی متوسط رو به بالا) درآزمون اولیه و با استفاده از روش انتخاب به شیوۀ تصادفی ساده، 40 نفر انتخاب و به دو گروه 20 نفره تقسیم شدند. یک گروه مورد آموزش قرار گرفتند. پس از 16 جلسه آموزش درس انسان در اسلام، مجددا آزمون گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. یافتهها: بین نتایج پیشآزمون و پسآزمون به لحاظ میانگین نمرات خردهمقیاسهای سلامت معنوی و در نهایت سلامت معنوی، قبل و بعد از آموزش تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجهگیری: محتوای انتخاب شده از عوامل موثر بر تقویت سلامت معنوی نبود و نتوانست تغییر معناداری را در خردهمقیاسهای آن ایجاد کند. لذا توصیه میشود نسبت به بازبینی محتوا، تغییر شیوۀ آموزش و انجام پژوهش در سایر دانشگاهها اقدام شود.
Objectives: : The purpose of this study is to look into the impact of Human in Islam content on the spiritual well-being of female students at Vali-e-Asr University in Rafsanjan. Method: The study was quasi-experimental, with a pre- and post-test design and two groups. The statistical population consisted of female undergraduate students from Vali-e-Asr University of Rafsanjan in the second semester of 2020-2021. The selected sample completed the Spiritual Well-Being Scale (SWBS). Then, using the simple random sampling and a score of 67-97 (relatively high spiritual well-being) in the initial test, 40 individuals were chosen and divided into two groups of 20. One group received 16 sessions of Human in Islam training, followed by a retest. The data were analyzed both descriptively and inferentially.Results: There was no significant difference in mean scores of subscales of spiritual well-being and spiritual well-being before and after training between pre-test and post-test results.Conclusion: The chosen content was not one of the factors influencing spiritual well-being improvement and could not make a significant difference in its subscales. As a result, it is suggested that the content be reviewed, the teaching method be changed, and research be conducted at other universities.