خلاصة:
«رساله جمالیه» یا «رساله حورائیه» از آثار مولانا یعقوب چرخی در شرح رباعی شیخ ابوسعید ابوالخیر (357-440 ق) با مطلع «حورا به نظاره نگارم صف زد» است. به گفته خود چرخی، او این رساله را به خواهش درویشی صادق و دوستی موافق و با توجه به اشارات این رباعی به صفت جمال و جلال حق (تعالی) نوشت. پیش از چرخی، شمس مغربی (749-809 ق)، شاه نعمتلله ولی (731-834 ق) و شاه قاسم انوار (757-837 ق) نیز به شرح این رباعی ابوسعید پرداختهاند، اما این رساله که نام دیگرش «جمالیه» است، بهرغم اختصارش، دیدگاه عارفی نقشبندی را دراینباره به نیکی بازمیتابد. چرخی در این رساله با تأویل این رباعی که به صفت جمال وجلال حق اشارت میکند، آن را به معنای سوره فاتحه مُشیر میداند و از همین روی، آن را بر پایه آیات مبارکه سوره فاتحة الکتاب و احادیث نبوی تفسیر و تأویل میکند. این مقاله با توجه به اهمیت این رساله در فهم چارچوبهای فکری عرفای نقشبندی، به شناسایی و بررسی رساله حورائیه مولانا یعقوب چرخی و دیگر رسالههای همنام آن میپردازد.
Treatise of Jamalieh or Hawraieh is one of the indisputable works of MawlanaYaqubCharkhi which is in fact a commentary on a quatrain attributed to Sheikh Abu Sa'idAbu'l-Khayr (357-440 AH). Charkhi himself says that he wrote this treatise because a close friend who was an honest dervish requested that, and because in this quatrain the attributes of god such as love and wrath is mentioned. The treatise is also called "Jamalieh". Three other commentators have written commentaries on this quatrain before Charkhi: Shams Maghrebi (749-809 AH), Shah NimatullahWali(731-834 AH), Qasem-e Anvar(757-837 AH). This treatise is short, but it has reflected the view of Naqshbandi Sufi order in this regard quite comprehensively. In this treatise, Charkhi interprets this quatrain as a reference to the attribute of God and considers it as an interpretation of the sura of Al-Fatiha. He believes that it is based on the verses of the sura of Al-Fatiha and the hadiths of Our Prophet Mohammad. This treatise is of a great importance to understand Naqshbandi Sufi order. So in this article the treatise of Howraieh by MawlanaYaqub al-Charkhi is considered and other treatises with the same title are also introduced. The main hypothesis and question of this research is to consider the contribution of Iranians to the development, compilation and writing of the Persian treatises on theoretical mysticism and on the intellectual foundations of mystics. And also questions such as: What was their role in the advancement of the mysticism or Islamic mysticism? How many scientists have written in Persian in this field After the death of Khwaja Abdullah Ansari(as the first writer of the mystic treatises)? This research is a library based research and also a field research. Books and sources are collected from libraries in Iran, Tajikistan, Afghanistan and Pakistan. This research reveals that the treatise of Jamalieh or Hawraieh is one of the most important treatises in the field of theoretical mysticism that is dedicated to the interpretation of a quatrain attributed to Sheikh Abu Sa'idAbu'l-Khayr. This commentary is considered as the oldest commentary on thisquatrain (except the commentaries of Shams Maghrebi, Shah NimatullahWali, Qasem-e Anvar). This treatise shows the viewpoint of Charkhi as a Naqshbandi Sufi. Next Naqshbandi Sufis such as khajehObaid’allahAhrar, one of his pupils, has also written a commentary on this quatrain.
ملخص الجهاز:
پيـش از چرخي ، شـمس مغربـي )٧۴٩-٨٠٩ ق(، شـاه نعمـت ل ولـي )٧۳١-٨۳۴ ق( و شـاه قاسـم انـوار )٧٥٧-٨۳٧ ق( نيـز بـه شـرح اين رباعي ابوسـعيد پرداخته انـد، امـا ايـن رسـاله کـه نـام ديگـرش »جماليه « اسـت ، به رغـم اختصـارش ، ديـدگاه عارفي نقشـبندي را دراين بـاره بـه نيکـي بازمي تابـد.
کليدواژگان رساله حورائيه ، مول نا يعقوب چرخي ، تفسير سوره فاتحه ، ادبيات عرفاني ، متون زبان فارسي ، رساله جماليه 89 فصلنامہمطالعاتايــرانياســــلمي |ســـــالدوم)جديد( شــــــــمرهدوم تابستان١٣٩٩ مقدمه يعقوب بي عثمان بي محمود بي محمد بي محمود غزنوي چرخي سررزي معروف به »مول نا يعقوب چرخي « از عارفان و پيشوايان طريقت نقشبنديه است که تاريخ تولد وي شناخته نيست ، اما به تصريح خودش در تفسير قرآن، ٧٨٢ قمري در بخارا خوابي ديده که بر پايه داستان آن خواب ، هنگام سفر به بخارا به قصد علم آموزي دست کم بيست ساله بوده است و بنابراين ، سال تولد او را زماني ميان ٧٦٠ تا ٧٧٠ قمري مي توان گمان زد )چرخي ، ١۳۳١: ٧٧(.