خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی مدل ساختاری عوامل موثر بر بقاء و رشد استارتآپها در ایران میباشد. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره استارتآپها در شهر تهران بودند که شامل 129 استارتآپ و تعداد جامعه آماری370 نفر میباشد. با استفاده از فرمول کوکران 182 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تأیید قرار گرفت. روایی پرسشنامهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، روایی همگرا و روایی واگرا تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و طراحی مدل از ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که تأثیر منابع مالی، استفاده از فرصتهای بازار، شناخت سلایق مشتری، هوش تجاری، نوآوری، سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه، قابلیتهای بازاریابی و قابلیتهای تکنولوژیکی بر بقاء و رشد استارت آپها مثبت و معنادار است ولی تأثیر دانش بازار و قابلیتهای شبکهای بر بقاء و رشد استارتآپها تأیید نشد. دستاورد نهایی مقاله ارائه راهکارهایی درخصوص بقا و رشد استارتآپها میباشد.
The aim of this study is to investigate the structural model of factors affecting survival and growth of startups in Iran. The method of this research is descriptive survey. The research population was Managing Directors and Board Members of the Startups in Tehran that includes 129 startups and 370 members. 182 people were selected as samples based on Cochran's formula. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach alpha coefficient and the composite reliability. Validity of the questionnaire was verified using confirmatory factor analysis, convergent validity and divergent validity. The structural equation modeling was used for data analyzing with SMARTPLS software. The results showed that financial resources, market opportunities, customer recognition, business intelligence, innovation, investment on research and development, marketing capabilities and technological capabilities had a positive and significant effect on survival and growth of startups but the effect of market knowledge and networking capabilities on survival and growth of startups was not confirmed. The final achievement of the paper is to provide guidelines for the survival and growth of startups.
ملخص الجهاز:
نتایج تحقیق نشان داد که تأثیر منابع مالی، استفاده از فرصت های بازار، شناخت سلایق مشتری، هوش تجاری، نوآوری، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه ، قابلیت های بازاریابی و قابلیت های تکنولوژیکی بر بقاء و رشد استارت آپ ها مثبت و معنادار است ولی تأثیر دانش بازار و قابلیت های شبکه ای بر بقاء و رشد استارت آپ ها تأیید نشد.
برای بررسی این موضوع فرضیه زیر تدوین شده است : فرضیه ٨: قابلیت های بازاریابی بر بقاء و رشد استارت آپ ها تأثیر دارد.
پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج شده سازه ها متغیر / شاخص ρc α AVE منابع مالی 0/85 0/77 0/91 دانش بازار 0/83 0/58 0/87 استفاده از فرصت های بازار ٠/٨٨ ٠/٦٠ ٠/٨٣ شناخت سلایق مشتری ٠/٨٨ ٠/٦٥ ٠/٨٣ هوش تجاری ٠/٨٧ ٠/٥٨ ٠/٨٢ نوآوری 0/79 0/55 0/86 تحقیق و توسعه ٠/٨٥ ٠/٥٩ ٠/٧٧ قابلیت بازاریابی ٠/٨٨ ٠/٦١ ٠/٨٤ قابلیت تکنولوژیکی ٠/٨٩ ٠/٦٧ ٠/٨٤ قابلیت شبکه ای ٠/٨٧ ٠/٦٤ ٠/٨١ بقاء و رشد استارت آپ ها ٠/٩٣ ٠/٥٩ ٠/٩٠ در جدول فوق پایایی ترکیبی (ρc) و آلفای کرونباخ (α) جهت بررسی پایایی هستند که باید بالای ٠/٧ باشند و میانگین واریانس استخراج شده (AVE) شاخص بررسی روایی است که باید بالای ٠/٥ باشد این امر به معنای آن است که سازه مورد نظر حدود ٥٠ درصد و یا بیشتر واریانس نشانگرهای خود را تبیین میکند.
Firm capability growth strategies and performance, International Journal of Research in Marketing, 26(4), 294–303.
A. (2016), Investigating the effect of dimensions of organizational approaches on new product success through variables of customer knowledge management and market knowledge, Journal of Business strategies- Shahed Universit, 24(10), 47-62.
Critical Success Factors of the Survival of Start-Ups with a Radical Innovation, Journal of Applied Economics and Business Research, 2(3), 155-171.