خلاصة:
هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی آموزش بازنماییهای تصویری بر توانایی حل مسائل کلامی ریاضی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی بوده است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و طرحهای نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل است. پس از مطالعه و طراحی آموزشی، 40 نفر از دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی مشغول به تحصیل در یک آموزشگاه در سال تحصیلی 97-1396 در شهر یاسوج بهصورت داوطلب آزاد در این پژوهش شرکت کردند. مشارکتکنندگان با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شده و گروه آزمایشی برای 9 جلسه (هر هفته یک جلسه) با استفاده از روش آموزش بازنماییمحور تحت آموزش قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها در تحلیل محتوا از تکنیک آنتروپی شانون و در بخش نیمهآزمایشی از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج تحلیل محتوا نشان داده است، بیشترین توجه برای توزیع و حضور مسائل کلامی به ترتیب به مسائل بازنمایی عریان، بازنمایی ضروری، بازنمایی کمککننده و در نهایت به مسائل بازنمایی بیفایده شده است. همچنین نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین تمام مؤلفههای توانایی حل مسائل کلامی (05/0 p <) بین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد؛ لذا آموزش بازنماییهای تصویری موجب افزایش توانایی حل مسائل کلامی ریاضی در دانشآموزان شده است. بهعلاوه نتایج نشان میدهد که استفاده از بازنماییهای تصویری در حل مسائل کلامی در طول زمان ثبات دارد؛ و نهایتاً نتایج مقایسه زوجی بازنماییهای متفاوت نشان میدهد اثرات بازنماییهای متفاوت یکسان نمیباشند.
The aim of the present study is to investigating the effectivenessof illustration representation-based Instruction on 6th grade students' word problem-solving ability in mathematics. This research is based content analysis and semi-experimental design of the pretest-post test type, follow up with the control group. After studying and designing 40 male student of the sixth grade elementary a school in the academic year of 1396-97 in yasouj participated in this study as volunteers. They were randomly assigned to experimental and control group and the experimental group were educated for 9 sessions (one session per week) using representation-based Instruction method. Shannon entropy technique was adopted in order to analyze data in content analysis, and variance analysis test with repeated measures was used for the semi-experimental part. The results of the content analysis show that the greatest attention for the distribution and the presence of word problems is respectively directed to bare representation, essential representation, helpful representation, and finally to useless representation respectively. In addition, the results of the variance analysis with repeated measures reveals that there is a significant difference between the averages of all the components of word problem-solving ability of control group and experimental group (p < 0.05). Therefore, it can be concluded that illustration representation Instruction increases students' word problem-solving ability in mathematics. Besides, the results indicate that the effect of using illustration representation will be consistent over time. The results of pairwise comparisons of different representations also show that the effects of different representations are not the same.
ملخص الجهاز:
همچنين نتايج تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر نشان داد که تفاوت معناداري در ميانگين تمام مؤلفه هاي توانايي حل مسائل کلامي (٠٠٥>P ) بين گروه کنترل و آزمايش وجود دارد؛ لذا آموزش بازنماييهاي تصويري موجب افزايش توانايي حل مسائل کلامي رياضي در دانش آموزان شده است .
يکي شامل تحليل محتوا و ديگري شامل پژوهش نيمه آزمايشي ١با طرح پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري با گروه کنترل است که طي آن تأثير متغير مستقل (آموزش بازنماييهاي تصويري) بر روي متغير وابسته پژوهش (توانايي حل مسائل کلامي مرتبط با بازنماييهاي متفاوت ) در دانش آموزان پايه ششم ابتدايي بررسي شده است .
سؤالات دوم و سوم : آيا آموزش بازنماييهاي تصويري در تسهيل حل مسائل کلامي مؤثر است ؟ آيا تأثير حاصل شده در اين فرايند در استفاده مجدد در گذر زمان پايدار ميماند؟ يا به عبارتي آيا استفاده مجدد دانش آموزان از اين بازنماييها مؤثر واقع ميشود؟ در ادامه پژوهش با توجه به اين که يک متغير وابسته کلي (شامل چهار متغير جزيي) و سه مرحله (پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري) وجود داشت از تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر استفاده شده است .
نتايج آزمون تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر براي بازنماييهاي تصويري (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول (٨) مقدار لامبداي ويلکز براي بازنمايي عريان برابر ٠/١٦٨، بيفايده ٠/١٦٧، کمک کننده ٠/١٦٣ و ضروري ٠/١٩١ است که در سطح ٠/٠٠١ معنادار ميباشند.
Beaumont, Mudd, Turner & Barnes کمک کننده و ضروري) بين گروه آزمايش و کنترل وجود دارد؛ يعني در واقع آموزش بازنماييهاي تصويري مختلف سبب اثربخشي و ارتقاء توانايي حل مسائل کلامي در دانش آموزان شده است .