خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر تبیین سازگاری معلمان با نخستین دوره آموزش مجازی براساس نگرششان نسبت به کاربرد فناوری در آموزش، با واسطه حس کفایت و اضطراب آنها در استفاده از فناوری در کلاس بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان رسمی و تمام وقت شهر کازرون در کلیه دورههای تحصیلی بود. نمونهای شامل 263 نفر از این جامعه که در گردآوری آنلاین دادهها شرکت نموده بودند، به عنوان نمونه پژوهشی در نظر گرفته شد. ابزارهای بهکار رفته در این پژوهش نیز شامل مقیاس نگرش معلمان نسبت به فناوری آیدین و سیمرسی، پرسشنامه کفایت فناوری معلمان تندر و همکاران، سیاهه اضطراب معلمان در استفاده از فناوری وانآکر و همکاران، و یک سیاهه محققساخته جهت اندازهگیری سازگاری با نخستین دوره آموزش مجازی پس از شیوع کرونا بود. نتایج تحلیل که به کمک روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار ایموس-22 انجام گرفت، نشان داد که نگرش کلی معلمان پیرامون فناوری، به واسطه تاثیر غیرمستقیم بر افزایش حس کفایت آنها در کاربرد فناوری و نیز کاهش اضطراب نسبت به استفاده از فناوری در کلاس، بر سازگاری با نخستین دوره آموزش مجازی تاثیر گذاشته است. این موضوع ضرورت توجه به نگرشهای معلمان نسبت به تغییر روزافزون شیوههای آموزشی در اثر فناوریهای جدید را مورد تاکید قرار میدهد.
The present study aimed to expound on the teachers’ adaptation to the first virtual
instruction course based on their attitudes toward the use of technology in
education, considering the mediating role of their anxiety and competency and in
using technology in the classroom. The statistical population of the study
included full-time teachers in Kazerun at all educational levels of whom a sample
of 263 teachers participated in the study’s online data collection. The measures
used in this study included the Aydin and Semerci’s (2017) Teachers' ICT
Attitudes Scale, Tondor et al.’s (2017) Teachers’ ICT Competence Questionnaire,
Van Acker et al.’s (2013) Teachers’ ICT Anxiety in Classroom, and a researchermade
inventory to measure adaptation to the first e-learning course after the
COVID-19 outbreak. The results of the Structural Equation Modeling analysis,
performed with AMOS-22, showed that teachers' general attitudes on technology
have indirect effect on their adaptation to the first virtual instruction course, with
the mediation of their increased competence and decreased anxiety about using
technology in the classroom. This finding pinpoints the necessity of attention to
teachers' attitudes towards the increasing change in teaching methods due to new
technologies.
ملخص الجهاز:
ابزارهاي به کار رفته در اين پژوهش نيز شامل مقياس نگرش معلمان نسبت به فناوري آيدين و سيمرسي، پرسشنامه کفايت فناوري معلمان تندر و همکاران ، سياهه اضطراب معلمان دراستفاده از فناوري وان آکر و همکاران ، و يک سياهه محقق ساخته جهت اندازه گيري سازگاري با نخستين دوره آموزش مجازي پس از شيوع کرونا بود.
نتايج تحليل که به کمک روش مدل يابي معادلات ساختاري در نرم افزار ايموس -٢٢ انجام گرفت ، نشان داد که نگرش کلي معلمان پيرامون فناوري، به واسطه تاثير غيرمستقيم بر افزايش حس کفايت آنها در کاربرد فناوري و نيز کاهش اضطراب نسبت به استفاده از فناوري در کلاس ، بر سازگاري با نخستين دوره آموزش مجازي تاثير گذاشته است .
Hadar, Ergas, Alpert, & Ariav 6 .
Ertmer, Ottenbreit-Leftwich, Sadik, Sendurur, & Sendurur 6 .
Alvarado, Aragón, & Bretones 8 .
از ســوي ديگر بايســتي در نظر داشــت که همه گيري کوويد-١٩ فرصت مناسبي را جهت مطالعه رابطه ميان دو متغير نگرش کلي معلم نسبت به فناوري و نخستين تجربه هاي او در آموزش مجازي فراهم آورده و البته مطالعه نقش واسطه گري دو متغير کفايت در کاربرد فناوري و همين طور اضــطراب در اســتفاده عملي از فناوري در کلاس درس نيز ميتواند نکات تازه اي را پيرامون اين متغيرها روشن سازد.
چنان که ميتوان گفت نگرش معلمان بر احساس کفايت آنها در کاربرد فناوري در طراحي آموزشي و همين طور در حمايت از دانش آموزان براي استفاده از اين فناوريها تاثير گذارده و همين حس کفايت موجب گرديده تا نسبت به آموزش مجازي در دوره همه گيري کوويد-١٩ نيز اظهار رضايتمندي کنند.