خلاصة:
گوشت مرغ یکی از کالاهای اساسی در زندگی خانوارهایی آبرانی است که سهم زبادی در سبد مصرفی
خانوارها دارد. از این رو آگاهی از میزان حساسیت تقاضای مصرف کنندگان نسبت به تغییرات قیمت این کالا
از اهمیت بالایی برخوردار است که میتواند در جهت سیاست قیمت گذاری مورد استفاده قرار گیرد. در این
مقاله تابع تقاضای گوشت مرغ در ابران برآورد شده است. این تحقیق برای دوره زمانی (۱۳۹۳-۱۳۹۳) و به
کمک مدل خود توضیح با وقفه گسترده (ARDL) انجام شده است. ننایج تحقیق نشان داد که گوشت مرغ
هم در کوتاهمدت و هم در بلندمدت نسبت به تغییرات قیمت» کالایی کم کشش است. ضریب کشش درآمدی
گوشت مرغ بیانگر آن است که گوشت مرغ هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت یک کالای ضروری است؛
اما تقاضا برای آن در بلندمدت در مقایسه با کوتاهمدت از حساسیت بیشتری نسبت به تغییر درآمد برخوردار
است. ضریب کشش متقاطع بین گوشت مرش و گوشت قرمز از جانشین بودن این دو کالا حکایت دارد؛ این
جانشینی در بلندمدت شدیدتر از کوتاه مدت است. ضریب کشش متقاطع بین گوشت مرغ و ماهی نیز بیانگر
جانشین بودن این دو کالا است. قدرت جانشینی این دو کالا در بلندمدت بیشتر از کوتاهصدت است. نتایج
همچنین نشان داد که ۵۶ درصد از عدم تعادل بک> دوره در تقاضای گوشت مرغ در دوره بعد تعدیل
میشود.ء به طوری که ایجاد یک تغییر در متغیرهای برونزای تاثی رگذار بر تقاضای گوشت مرم» پس از
گذشت دو سال به طور کامل اثر خود را بر تقاضای گوشت مرش نشان میدهد.
ملخص الجهاز:
ضريب کشش متقاطع بين گوشت مرغ و گوشت قرمز از جانشين بودن اين دو کالا حکايت دارد؛ ايـن جانشيني در بلندمدت شديدتر از کوتاه مدت است .
اين تحقيق که بـا اسـتفاده از داده هـاي ماهيانه و براي دوره زماني (١٩٩٧– ١٩٩٥) به روش OLS انجام شده است ، نشان ميدهد که کشـش قيمتي تقاضا براي گوشت گاو در ايالت ازمير بزرگ تر از يک و از ايـن رو يـک کـالاي بـا کشـش است .
مدل کوتاه مدت (پويا) تقاضاي گوشت قرمز (٠ , ٠ , ٠ , ٠ , ٠ , ١)ARDL (رجوع شود به تصویر صفحه) مأخذ: يافته هاي تحقيق آزمون هاي لازم براي صحت فروض کلاسيک انجام شد که نتايج آن در جدول ٣ آمده اسـت .
با توجه با تابع تقاضاي کوتاه مدت ، کشش متقاطع بين گوشت مرغ و ماهي برابـر ٠/٠٩٢٧ اسـت و نشان ميدهد که مرغ و ماهي دو کالاي جانشين هم در ايران ميباشند.
مدل بلندمدت تقاضاي گوشت مرغ در ايران (رجوع شود به تصویر صفحه) مأخذ: يافته هاي تحقيق با توجه به جدول (٤)، تقاضا براي گوشت مرغ در بلندمـدت بـا قيمـت آن رابطـه معکـوس و بـا قيمت گوشت قرمز، قيمت ماهي و درآمد مصرف کننده رابطه مستقيم دارد.
با توجه به جدول ٤، کشش قيمتي متقاطع بين گوشت مرغ و مـاهي در بلندمـدت برابـر ٠/١٣٢٥ بوده و بيانگر جانشين بودن اين دو کالا در نزد مصرف کنندگان ايراني است .
همچنين ، مقايسه کشش قيمتي متقاطع بين گوشـت مـرغ و گوشت قرمز در کوتاه مـدت (٠/١٥٧٦) و بلندمـدت (٠/١٨٥٩) نشـان مـيدهـد کـه ايـن دو کـالا در بلندمدت جانشين هاي بهتري براي همديگر هستند.