خلاصة:
هدف پژوهش حاضر مقایسه رضایت شغلی و خلاقیت سازمانی معلمان مدارس دخترانه و پسرانه دوره ابتدایی شهرستان ساری در دوران اپیدمی کووید-۱۹، بود. روش تحقیق از نوع پس رویدادی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان ساری در سال تحصیلی ۱۴۰۰–۱۳۹۹ که تعداد ۱۱۰ نفر از معلمان مدارس دخترانه و تعداد ۱۱۰ نفر از معلمان مدارس پسرانه و در مجموع، تعداد دویست و بیست نفر به شیوه نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه های رضایت شغلی گریکسون (۱۹۸۷) و خلاقیت سازمانی رند سیپ (۱۹۷۹) بود. آزمون پارامتری t مستقل در سطح اطمینان ۹۵ درصد (۰۵/ ۰=a) نشان داد در دوران همه گیری کووید-۱۹، بین میانگین رضایت شغلی معلمان مدارس دخترانه و معلمان مدارس پسرانه تفاوت معنی داری وجود دارد. اما، بین میانگین خلاقیت سازمانی معلمان مدارس دخترانه و معلمان مدارس پسرانه تفاوت معنی داری وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
آزمون پارامتری t مستقل در سطح اطمینان ٩٥ درصد (٠٠٥=) نشان داد در دوران همه گیری کووید-١٩، بین میانگین رضایت شغلی معلمان مدارس دخترانه و معلمان مدارس پسرانه تفاوت معنیداری وجود دارد.
با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت دانش آموزان به عنوان پشتوانه های اجرایی و فرهنگی آینده کشور با وجود معلمان دارای رضایت شغلی میتوان به این مهم دست یافت (رهبر کرباسدهی و همکاران ، ١٣٩٥).
از این رو، بررسی میزان رضایت شغلی معلمان ، هم چنین ، خلاقیت سازمانی خصوصا در دوره ابتدایی که مهم ترین مقطع تحصیلی به شمار می آید، می تواند نقش بسیار مهم و بسزایی در شناسایی و درک مشکلات احتمالی و رفع آن ها، در نتیجه ارتقاء کییفیت آموزش ، داشته باشد.
بر این اساس ، این پژوهش در پی آن است که به این سوال پاسخ دهد که آیا بین رضایت شغلی و خلاقیت سازمانی معلمان مدارس دخترانه و پسرانه دوره ابتدایی شهرستان ساری در دوران اپیدمی کووید-١٩ تفاوت وجود دارد؟ روش پژوهش حاضر، کاربردی، توصیفی از نوع پس رویدادی یا علی-مقایسه ای است .
جدول ١ نتایج آزمون t برای گروه های مستقل ، برای مقایسه متغیرهای رضایت شغلی و خلاقیت سازمانی در دو گروه معلمان مدارس دخترانه و پسرانه نشان می دهد.
هم چنین ، جدول ١ نشان داد در سطح اطمینان ٩٥ درصد (٠٠٥=α)، از لحاظ آماری بین میانگین خلاقیت سازمانی معلمان مدارس دخترانه و معلمان مدارس پسرانه در دوران همه گیری کووید-١٩، تفاوت معنیداری وجود ندارد، چرا که مقدار سطح معنیداری (.
International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20(1), 10-27.