خلاصة:
سابقه و هدف : نحوه کار آموزش سنتی در نظر همگان آشنا به نظر می رسد. یک کلاس درس فیزیکی همراه با تخته کلاسی و
یک معلم و چندین دانش آموز که به صورت حضوری سر ساعت خاصی در کلاس درس حضور پیدا می کنند و معلم نیز
مطالب درسی را آموزش می دهد.
مواد و روشها:.مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی١ است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی
پرداخته شده است . روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن ، کتابخانه ای است . بدین صورت که از منابع
کتابخانه ای نظیر: کتاب ، مقاله ، منابع خارجی و ... و آموخته های محقق استفاده شده است .
یافته ها: از نظر این پژوهش در این کلاسها از فراگیران خواسته می شود که در بحث ها و فعالیت های گروهی شرکت کنند.
مسائل را حل کنند و به ارزیابی آن بپردازند.این فعالیت ها، آنها را اجتماعی تر و فعالتر می کرد. در این کلاسها همه چیز تحت
کنترل معلم انجام می پذیرفت و کل فرایند یادگیری در یک محیط کنترل شده بود.اما در آموزش مجازی ، زمان و مکان دیگر
محدودیت نمی آورند و مسئله ساز نیستند.
نتیجه گیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته می شود که انعطاف پذیری از ویژگیهای اصلی آموزش مجازی است و دانش
آموزان می توانند هر ساعت از روز را برای یادگیری انتخاب کنند. این شیوه آموزشی مورد پسند کاربر قرار می گیرد و باعث
می شود جدیدترین و پیشرفته ترین دوره های ارائه داده شود. در هر دوره مطالب به روز رسانی می شود که این خود باعث افزایش بار علمی فراگیر می شود.
ملخص الجهاز:
نتيجه گيري: از مباحث ايراد شده نتيجه گرفته مي شود که انعطاف پذيري از ويژگيهاي اصلي آموزش مجازي است و دانش آموزان مي توانند هر ساعت از روز را براي يادگيري انتخاب کنند.
علاوه بر اين يادگيري موثر نيازمند فضاي پويا اسـت و خلاقيت مستلزم به وجود آمدن اين فضاي پويا مي باشد و اما اين هنر معلم اسـت کـه بـا روش هـاي مختلـف و بـه کـارگيري خلاقيت در تدريس بايد جذابيت لازم را درآموزش مجازي براي دانش آموزان به ارمغان بياورد.
علت آن اين است که اين دانش آموزان نتوانسته است بـا آمـوزش مجـازي ارتبـاط برقرار کند و وقتي اين اتفاق مي افتد که فضاي مجازي در نظر گرفته شده براي آموزش خالي از تنوع و خلاقيـت بـوده باشـد و ابتکار عملي در شيوه تدريس وجود نداشته باشد که در اين مورد نقش معلم براي ايجاد خلاقيت پررنگ تر مي شود[٦].
نقش آموزش مجازي در يادگيري بايد پذيرفت که آموزش مجازي يکي از شيوه هاي متعارف آموزشي در سراسر دنيا است و اگـر تمـام زيرسـاخت هاي مـورد نيـاز براي اين روش آموزشي مهيا باشد، از جمله روش هاي آموزشي مدرن و مورد توجه کارشناسان متخصـص در زمينـه آمـوزش و پرورش است [١٣] ارزيابي دانش آموزان در پايان هر بخش از مطالب دوره و يا در مواقعي که مسئول دوره لازم بداند،سيستم آزمون برگزار مي کنـد.
166 بحث و نتيجه گيري از مباحث فوق نتيجه گرفته مي شود که امروزه بحث آموزش مجازي بسيار داغ است و اکثر دانش آموزان و معلمان درگير ايـن مساله شده اند و متقابلا تعدادي از افراد نيز در برابر پذيرش اين نوع از آموزش مقاومت نشان مي دهند.