ملخص الجهاز:
"لزوم توجه به سینمای ایران این موج جدید و پایدار سینمای ایران حاصل فیلمهایی است که نهتنها درمورد مردم ایران،بلکه دربارهء خود ما سخن میگویند *گادفری چشایر *فرناز خوشبخت (تصویرتصویر) طلای سرخ همهساله در اوایل ماه فوریه متقارن با بزرگداشت انقلاب اسلامی سال 1979 ایران،تهران میزبان جشنوارهء دولتی فیلم فجر است،جایی که بسیاری از فیلمهای ایرانی جدید برای نخستین بار به نمایش درمیآیند.
به خاطر ساخت فیلمهای بدعتگذار و جسورانه شهرت دارد و به نظر میرسد این فیلم نیز یکی دیگر از آنها باشد؛این نخستین فیلم سینمایی دراماتیک اوست که به صورت دیجیتالی فیلمبرداری شده و نخستین فیلم وی با محور قرار دادن زنان است.
اگر یک سال پیش از من خواسته بودند پیشبینی کنم کدامیک از فیلمسازان موفق میشوند فیلمهای خود را در ایران به اکران بگذارند،حدس میزدم که کیارستمی ستایش شده،بیشترین احتمال را داشته باشد،و بعد از او قبادی، که نخستین فیلمش؛«زمانی برای مستی اسبها»تحسین و تشویقهای بسیاری را در کن به ارمغان آورد و در بسیاری کشورهای دیگر نیز مورد استقبال قرار گرفت.
این وضع با موفقیت غافلگیرکنندهء فیلم«بادکنک سفید» جعفر پناهی در 1996 شروع به تغییر کرد:فیلمی طنزآلود دربارهء دختر کوچکی که در تلاش برای خریدن یک ماهی (تصویرتصویر) بچههای آسمان قرمز است و مثل سایر فیلمهای خاص پیشروی ایرانی،لحن دلنشین انسانگرایانه را با پیچیدگیهای سینمایی درخور توجه ترکیب میکند.
اما به راستی چرا شرایط اینگونه شده است؟این امر دست کم تا حدودی مرهون این حقیقت است که فیلمهای ایرانی درمورد «مردم ایران»-و دربارهء خودمان-چه چیزی را به امریکاییها نشان میدهند."