ملخص الجهاز:
"مردی که او را میتوان در دو بعد متفاوت مطرح کرد،بعدی که در خارج از دنیای هنر است و شخصیت او مورد شک و تردید قرار میگیرد اما خود را از تمام مسائلی که به او نسبت میدهند،میرهاند و بعد دیگر الیا کازان،بعد هنری او میباشد که نام او همواره با عنوان بهترین کارگردان تئاتر،یک رماننویس و یک فیلمساز پرآوازه مترادف بوده است و ما او را بهعنوان یک فیلمساز برجسته در نظر میگیریم و یکی از آثار بزرگ سینمایی او را با همان شاخصهای موردنظر بررسی میکنیم،زیرا آثار کازان همواره با شاخصها و معیارهای جامعه که در آن زندگی میکرده است به شکل روانشناسانه مورد توجه بوده است و در این میان فیلم شرق بهشت یکی از آثار برجسته این فیلمساز سینما است.
طراحی این فصل که نماهای آرامی را به هم پیوند داده است شکل تعقیب و گریز آگاهانهای را دارد،کال به دنبال کشف حل مسئله است و کیت به دنبال پوشش برای آگاهی است در این میان آنچه که جلب توجه میکند، بازی ماهرانه جیمز دین به رهبری کازان و حرکت اورگانیزمی او و نرمشی است که در رفتار به ظاهر آرام او در پوسته خشن سرشتش وجود دارد و تماشاچی را همراه خود میبرد.
رگهای اینگونه ارتباط بین دو خواهر در اتوبوسی به نام هوس نیز مشخص شده است حتی میتوان گفت که ارتباط سردگونه فصل پایانی شکوه علفزار نیز از همین جریان ناشی میشود که به ما نشان میدهد که زیر پوسته همه آنها نوعی رابطه پنهانی نهفته است."