ملخص الجهاز:
ذهنيت خاص نخبگان صهيونيست از ابزارهاي تبليغات رواني درسال 1869 ميلادي، در کنفرانسي که در شهر پراگ برگزار شد، خاخام يهودي به نام راشورن طي سخناني در جمع پيروان متعصب خود، در زمينه تلاش بيشتر براي کسب قدرت گفت: «درحالي که تسلط بر طلا، اولين ابزار ما براي سلطه بر جهان است، دومين وسيله ما بايد تسلط بر مطبوعات جهاني باشد.
صهيونيسم و رسانههاي همگاني ايالات متحده آمريکا يکي از مهمترين عواملي که صهيونيستها براي اعمال نفوذ در آرا و تصميمات کنگره آمريکا و جهتدهي افکار عمومي به نفع خود به کار ميگيرند، سيطره آنها بر وسايل ارتباط جمعي در آمريکاست.
نتيجهگيري به نظر ميرسد که ديدگاه خاص حاکم بر نخبگان صهيونيستي که از محيط خاص ادراکيـ روانشناختي صهيونيسم برخاسته است در راستاي عمليات روانيـ تبليغاتي عليه مسلمانان و اعراب و مقبول جلوه دادن سياستهاي توسعهطلبانه رژيم اسرائيل در افکار عمومي جهان، بر نفوذ در رسانههاي همگاني و وسايل ارتباط جمعي کشورهاي غرب تأکيد فراوان دارد؛ از اين رو که افرادي نظير رابرت مردوخ، عمده زمينه فعاليت خود را در حول محور تطميع، ترغيب و يا تهديد مطبوعات کشورهاي غربي جهت همگرايي با منافع صهيونيستها متمرکز کردهاند.
آن چه مسلم است، با توجه به ابزارهاي خاص تبليغاتي صهيونيستها، قدرت مانور فراواني براي رژيم اسرائيل در عرصه تعاملات بينالمللي فراهم آمده است و از اين رو صهيونيستها تحولات پديد آمده در زمينه روابط بينالملل را در راستاي منافع خود توجيه و تفسير ميکنند.