ملخص الجهاز:
بــراي تحقق چنين بستر مناسبي ، برنامه هاي درســي را بايد پژوهش مدار کرد که تدارک چنين شــرايطي مستلزم ايجاد تحولاتي عميق در نظام آموزشي و برنامه هاي درسي است .
در نظــام هاي آموزشــي پژوهش محــور استاد شرايطي را فراهم مي آورد تا دانش پژوهان ، جستجوگر و پرسشگر خوبي بار آيند، خوب سئوال کنند و خوب بپرسند و همچنين نحوه ي جســت و جو و يافتن مراجع مربوط را نيز بياموزند.
در مرحله اول استاد بايد خود، پژوهش گر باشد و روش پژوهش را بداند و با ارائه ي طرح هاي تحقيقاتي به طلاب به صورت فردي يا به عنوان عضوي از يک گروه درباره ي موضوعي مشخص و بررسي و ارزيابي نتايج کار آن ها، فعاليت هاي پژوهشي را محور کار آموزشي خود قرار دهد.
براي اين منظور، آموزش روش هاي مختلف پژوهش به اساتيد و ارتقاي سطح علمي آن ها در قالب برنامه هاي آموزش تکميلي مدون و همچنين حمايت از اساتيد موفق در عرصه پژوهش ، از مهمترين لوازم و مقدمات اجرايي مي باشد.