خلاصة:
پژوهش پیش رو، به مقایسه ویژگی های شخصیتی و رضایت از زندگی دانش آموزان خانواده های دارای تک و دو فرزند با خانواده های دارای بیش از دو فرزند پرداخته است. حجم نمونه مورد پژوهش، 295 نفر از دانش آموزان اول تا سوم دبیرستان های شهرستان بهارستان استان تهران است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و ابزار استفاده شده، پرسش نامه شخصیتی آیسنک و پرسش نامه رضایت از زندگی است. داده ها براساس آزمون مان ویتنی تحلیل شد. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که میانگین رتبه روان آزردگی و روان گسستگی دانش آموزان خانواده های یک و دو فرزند به طور معناداری بیش از دانش آموزان خانواده های دارای بیش از دو فرزند است. همچنین، میان میانگین رتبه برون گرایی و رضایت از زندگی این دو گروه، تفاوت معناداری وجود ندارد؛ درنتیجه، با افزایش جمعیت خانواده، احتمال سلامت شخصیت و رضایت از زندگی فرزندان، فزونی خواهد یافت.
تتطرق المقاله التی بین یدی القاري الکریم الی مقارنه الخصايص الشخصیه ومدی الرضا عن الحیاه عند التلامیذ فی الاسر ذات الطفل الواحد او طفلین والاسر ذات الاطفال الاکثر، وشملت عینه البحث 259 تلمیذا من تلامذه السنه الاولی حتی الثالثه فی المدارس الثانویه بمدینه بهارستان فی محافظه طهران ، حیث تم اختیارهم بشکل عشوايی وعنقودی . تعتمد المقاله فی دراستها علی المنهج الوصفی من نوع الترابط ، واجاب المجتمع الاحصايی عن استبانه ایزنک للشخصیه واستبانه الرضا عن الحیاه . ان البیانات المتحصله تم تحلیلها من خلال اختبار- U مان ویتنی ، حیث تشیر النتايج الی ان معدل درجه العصابیه والفصام عند التلامیذ فی الاسر ذات الطفل الواحد او طفلین هو اکثر من التلامیذ فی الاسر ذات الاطفال الاکثر بشکل ملحوظ وذات معنی ، کما لا یوجد ای اختلاف ملحوظ بین المجموعتین بالنسبه الی معدل درجه انبساطهم او رضاهم عن الحیاه ، نتیجه لذلک ، فیزداد احتمال صحه الشخصیه والرضا عن الحیاه عند الاطفال ،
کلما یزداد عددهم فی الاسره .
The present study compares the personality traits and life satisfaction of students from families with one or two children and families with more than two children. The sample included 295 high school students at first to third grades in city of Baharestan in Tehran province, who were selected through random cluster sampling. The research method is descriptive, correlation type and the instruments used were Eysenck Personality questionnaire and satisfaction of life questionnaire. Data were analyzed based on Mann-Whitney U test.
The findings indicate that an average score of neuroticism and schizophrenia in students from families with one and two children is significantly higher than those from families with more than two children. Also, there is no significant difference in the average score of extroversion and life satisfaction in these two groups; therefore, the more the number of members in the family, the more the possibility of personality health and life satisfaction of children.
ملخص الجهاز:
مقايسۀ ويژگي هاي شخصيتي و رضايت از زندگي دانش آموزان خانواده هاي داراي تک و دو فرزند با بيش از دو فرزند Personality Traits and Life Satisfaction: A Comparison between Students from Families with one or two Children and Families with more than two Children محمد زارعي توپخانه / دانشجوي دکتري روان شناسي ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Mohammad Zarei Tupkhaneh / PhD student of psychology, RIHU.
com چکيده پژوهش پيش رو، به مقايسۀ ويژگي هاي شخصيتي و رضايت از زندگي دانش آموزان خانواده هاي داراي تک و دو فرزند با خـانواده هـاي داراي بـيش از دو فرزند پرداخته است .
برخـي نيز با بررسي رابطه سلامت و بيمـاري والـدين بـا تعـداد فرزنـدان خـانواده دريافتنـد کـه افسردگي والدين با تعداد فرزندان ارتباط دارد (يانگين ٥، سوزر٦، سنگون ٧ و کوکولو٨، ٢٠٠٨)؛ هرچند برخي پژوهش هاي ديگر اين رابطه را گزارش نکرده اند (يساري ، افشـاري ، تـدين ، کميلي ثاني و حقيقي زاده ، ١٣٩٠).
بـا توجـه بـه ايـن آزمون ، تفاوت ميانگين رتبه روان آزردگي با توجه به تعـداد فرزنـد (٢٤٥-=Z ٠٠٥>P) و تفاوت ميانگين رتبه روان گسستگي با توجه به تعداد فرزنـد (٣٢٩-=Z ،٠٠١>P) از نظـر آماري معنادار است ؛ اما تفاوت ميانگين رتبه برون گرايي با توجه به تعداد تولد (٠٦٢-=Z، ٠٠٥ ٠٠٥ جدول شماره ٣: آزمون مان ويتني براي مقايسه ويژگي هاي شخصيتي و رضايت از زندگي با توجه به تعداد فرزند (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري يافته اول نشان مي دهد ميانگين رتبه روان آزردگي دانش آمـوزان خـانواده هـاي داراي يک و دو فرزند بيشتر از دانش آموزان خانواده هاي داراي بيش از دو فرزند است .