خلاصة:
زمینه و هدف: کیفیت آموزش و پرورش از دغدغههایی است که همواره نظامهای آموزشی برای دستیابی به آن تلاش میکنند. ارتقای مستمر کیفیت آموزش عالی مستلزم انجام ارزیابی آموزشی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارزیابی اثربخشی آموزشهای تخصصی دانشجویان مصوب کارشناسی رشته پیشگیری انتظامی صورت گرفته است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی بوده که با استفاده از پرسشنامه محققساخته، تعداد 73 نفر از سوی فرماندهان بلافصل (محیط کار) به عنوان جامعه آماری به صورت تمام شمار انتخاب و مورد ارزشیابی قرار گرفته است. برای گردآوری مطالب نظری از روش کتابخانه و برای استخراج مؤلفهها و ابعاد اصلی متغیرهای پژوهش از روش مصاحبه با مدیران و فرماندهان حوزه پیشگیری انتظامی استفاده شده است و برای سنجش پایایی پرسشنامه از طریق نرمافزارSPSS ضریب آلفای کرونباخ کل 907/0 بهدست آمده که نشاندهنده وجود پایایی بالایی برای پرسشنامه است و بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، در این پژوهش از روشهای توصیفی و آزمونهای استنباطیT و فریدمن استفاده شده است. یافتهها: بر اساس نظرات فرماندهان بلافصل از بین شش مؤلفه طراحی شده برای ارزیابی اهداف کلی برنامه آموزشهای تخصصی دوره کارشناسی مصوب رسته انتظامی به ترتیب «ارتقای دانش تخصصی و مهارت» بالاترین میزان تحقق و «توانایی تصدی مشاغل متناسب» کمترین میزان تحقق را داشته است. در خصوص اهداف تخصصی دوره آموزشی مذکور مؤلفه «رعایت اصول و آداب و منش انتظامی» بالاترین میزان تحقق و مؤلفه «توانایی درک و تفسیر محیط اجتماعی» کمترین میزان تحقق را داشته است. نتیجهگیری: بر اساس ارزیابی رتبهبندی حاصله از مهارتهای کلیدی طراحی شده از منظر فرماندهان بلافصل، مهارت «بازرسی بدنی و دستبند زدن» بهعنوان ضروریترین مهارت ارزیابی و مهارت «صف جمع و احترامات نظامی» بهعنوان کماهمیتترین مهارت مورد نیاز، ارزیابی شده است.
Background and goal: The quality of Education is among the concerns for which educational systems constantly seek to achieve. Continuous promotion of the quality of Higher Education requires an educational assessment to be conducted. The present paper was run for assessing the effectiveness of students' specialized education as approved by the Policing Prevention discipline. Methodology: The present paper is applied in terms of goal, and in terms of method, it is descriptive and survey, where by using a researcher made questionnaire, the number of 73 people were selected in a full tally by immediate commanders (workplace) as the statistical population and were thus assessed. To gather theoretical content, library method was used and to extract components and main dimensions of research variables, interviews with Policing Prevention commanders and managers were applied. To measure the questionnaire's reliability through SPSS software, the Cronbach's alpha of 0.907 was obtained, demonstrating the availability of higher reliability for the questionnaire. In order to analyze data, descriptive method and T inferential Tests as well as Friedman Test were applied. Findings: According to immediate commanders' views, from among the six components designated for assessing the overall goals of the Specialized Education Curriculum for the B.A. approved by policing ranks, "promotion of specialized knowledge and skills" met the highest level of achievement and "ability to take appropriate professions" met the lowest criterion respectively. As regards the said educational curriculum special goals, component "observance of policing principles and features" held the highest level of achievement and component "ability to perceive and interpret social environment" was found to have the lowest rate of achievement. Conclusion: According to the assessment of rating resulting from key skills from the view of immediate commanders, skill "frisk and cuffing" was found to be the most necessary skill in assessing and skill "line of gathering and salutations" was the least important skill required.
ملخص الجهاز:
بنابراين پژوهش حاضر درصدد پاسخ گويي به اين سؤال اساسي است که ميزان اثربخشي آموزشيهاي تخصصي رشته پيشگيري انتظامي ارائه شده در رسته هاي مأموريتي (محيط کار) چه اندازه است ؟ بيان مسئله کيفيت آموزش و پرورش از دغدغه هايي است که همواره نظامهاي آموزشي براي دست يابي به آن تلاش ميکنند.
زندي (١٣٨٧) در يک پژوهش توصيفي بر روي کليه کارکنان تازهوارد بانک اقتصاد نوين (١١٠ نفر) در سالهاي ١٣٨٥ و نيمه اول سال ١٣٨٦ و مديران آنها در سطح شعب تهران به بررسي ارزيابي اثربخشي دورههاي آموزشي پرداختند و نتايج حاکي از آن است که آموزشهاي ارائه شده اثربخش بوده است .
درخشان (١٣٩١) در يک پژوهش توصيفي پيمايشي به ارزيابي اثربخشي دانش آموزان درجه داري رسته آگاهي مرکز آموزش علمي تخصصي شهيد چمران ناجا با الگوي کرک پاتريک پرداخته و نتيجه گرفته که ارزشيابي صلاحيت هاي رفتاري اساتيد ضعيف ، ميزان يادگيري فراگيران مطلوب، ميزان تغييرات رفتاري و عملکرد فراگيران در مشاهده و توصيف ، امور منابع و مخبرين ، آمادگي جسماني، حفظ صحنه جرم، بازرسي نفر و خودرو، اماکن و گشت آگاهي ضعيف و برنامه تفصيلي اجراء شده با وضعيت موجود در حوزه دانش ، مهارت و نگرش حرفه اي از وضعيت مطلوبي برخوردار نبوده و درنتيجه ، ادامه اين وضعيت در آينده موجب افزايش نيروهاي فاقد کارايي و پايين آمدن سطح عملکرد مطلوب خواهد شد و در نهايت به حيثيت سازمان خدشه وارد خواهد شد.