خلاصة:
امروزه با پیشرفت فناوری و توسعه نسل چهارم صنعت از یکسو و حرکت بنگاهها به سمت کسب درآمد از اقتصاد دانشبنیان از سوی دیگر، بنگاهها مجبورند به سمت نوآوری باز حرکت کنند. برایناساس ساختار مدیریت دانش شرکت نیز میبایست متناسب با نوآوری باز طراحی شود. هدف اصلی پژوهش حاضر، دستیابی به چارچوبی برای تعیین ویژگیهای ساختاری مدیریت دانش متناسب با نوآوری باز در سطح بنگاه است. دراینراستا ابتدا پیشینه موجود در 50 سال اخیر در پایگاه وبآفساینس بررسی شد و در ادامه از 256 مقاله یافتشده، 34 مقاله با غربالگری برای مطالعه با روش فراترکیب انتخاب شدند. با تحلیل محتوای مقالات منتخب 55 کد، 16 مضمون و 4 مقوله استخراج شد. برایناساس مقولههای مستخرج شامل 1) ایجاد زیرساختهای فناورانه و مدیریت دانش، 2) کشف پایه دانشی مشترک و بهرهبرداری از نظام دوسوتوانی یادگیرنده، 3) حمایت از مالکیت فکری و حراست از دانش مشترک و 4) بهبود مستمر عملکرد سازمانی مدیریت دانش میباشند که سه مقوله اول پیشنیاز ایجاد مقوله چهارم هستند. از این الگو میتوان بهمنظور بهبود و متناسبسازی نظام مدیریت دانش در بنگاههای متمرکز بر نوآوری باز استفاده کرد. همچنین چارچوب ارائهشده میتواند در طراحی مشوقهای دولتی نوآوری باز بهعنوان ملاک ارزیابی نظام مدیریت دانش برای تشخیص بنگاههای شایسته حمایت مورداستفاده قرار گیرد.
Nowdays, technology progress and development of the industry 4.00, and the new approach in idustry that concentrate in earning money from the knowledge-based economy, has resulted in designing knowledge management strategy based on the open innovation model. The main objective of this paper is to introduce a framework for knowledge management aligned with the model of open innovation at the enterprise level. To this end, the literature of the last 50 years on the WoS database is reviewed, and 34 articles were selected (out of 256 articles ) by the meta-synthesis method. By reviewing and analyzing their content, 55 codes, 16 themes, and 4 categories were extracted. These categories are: 1) creating technological infrastructure and knowledge management infrastructure, 2) Finding the common knowledge base and incorporating the ambidextrous approach for corporate learning, 3) supporting intellectual property and protecting shared knowledge, and 4) continuous improvement of organizational knowledge management performance. The first three categories can lead to the fourth. The results can be used to improve and adapt the knowledge management system in firms that focus on open innovation. It can be used as a criterion for evaluating the knowledge management system of companies seeking support in designing government incentives to encourage open innovation.
ملخص الجهاز:
براين اساس، هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبي براي مديريت دانش مبتني بر نوآوري باز اســت که زمينه ســاز همکاريهاي دانشي بين سازماني با دو مديريت مختلف و رضايت مشتريان اين سازمانها ميشود.
دراين راستا اگرچه در هيچ يک از مطالعات انجامشده به صراحت درخصوص مديريت دانش مبتني بر نوآوري باز صحبت نشــده است ، اما با بررسي و ترکيب نکاتي مطرحشده در اين زمينه با تکيه بر تحليل مضمون ميتوان به مقوله هاي معناداري دست يافت .
ابتدا مفاهيم مرتبط با مديريت دانش در نوآوري باز بررسي شدهاند و ويژگيهاي مختلف آنها موردمطالعه قرار گرفته است ؛ سپس با انجام فراترکيب ، مفاهيم به هم ترجمه شده و مقوله هاي مستخرج در قالب مفاهيم جديدي براي شکل گيري نوآوري باز بازتاب يافته اند.
Managing knowledge in open innovation processes: An intellectual property perspective.
Open innovation for sustainability through creating shared value-role of knowledge management system, openness and organizational structure.
Knowledge infrastructure capability, absorptive capacity and inbound open innovation: Evidence from SMEs in France.
An analysis of the interplay between organizational sustainability, knowledge management, and open innovation.
Supporting open innovation with the use of a balanced scorecard approach: A study on deep smarts and effective knowledge transfer to SMEs. Production Planning & Control, 30(10- 12), 842-853.
Knowledge-oriented leadership and open innovation: Role of knowledge management capability in France- based multinationals.
Knowledge management for open innovation: Comparing research results between SMEs and large companies.
Knowledge sharing and technological innovation capabilities of Chinese software SMEs. Journal of Knowledge Management, 24(3), 607–634.