خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تبیین تجربة کاری معلمان شهرستان بجنورد است. در همین راستا، مدل مفهومی تحقیق مشتمل بر سه متغیر اصلی «متغیرهای محیط کار»، «ویژگیهای شغلی» و «پیامدهای شغلی» طراحی شد. جامعة آماری پژوهش، همة معلمان شهرستان بجنورد و روستاهای اطراف آن است که 14000 نفر بودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد ریزو و همکاران (1970)، بابین و بولس (1996 )، هاکمن و اولدهام (1980)، چرچیل و همکاران (1974)، و بوش و همکاران (1990) بهره گرفته شد. جامعة آماری پژوهش، همة معلمان شهرستان بجنورد بودند و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 374 نفر برآورد شد. برای اطمینان از بازگشت پرسشنامهها، 390 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی ساده توزیع شده و 385 پرسشنامه جمعآوری و تحلیل شد. دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Lisrel و SPSS تحلیل شد. نتایج نشاندهندة آن بود که تجربة کاری معلمان مشغول به خدمت در شهر با روستا متفاوت است و رابطة میان متغیرهای محیطکاری و پیامدهای شغلی را تعدیل میکند. همچنین، متغیرهای محیط کار بر پیامدهای شغلی معلمان تاثیرگذارند و ویژگیهای شغلی این رابطه را تسهیل میکند. نتایج این پژوهش میتواند راهنمای عملی برای مدیران مدارسی باشد که در مناطق محروم کشور خدمت کرده و دغدغة افزایش کیفیت آموزشی و تعالی دانشآموزان و معلمان مدرسه خود را دارند.
The purpose of this study is to explain the work experience of teachers in Bojnord. In this regard, a conceptual model of research consisting of three main variables "workplace variables", "job characteristics" and "job outcomes" was designed. The statistical population of the study is all teachers in Bojnord and surrounding villages, which were 14,000 people. The standard questionnaires were used by Rizzo et al. (1970), Babin and Bulls (1996), Hackman and Oldham (1980), Churchill et al. (1974), and Bush et al. (1990). The statistical population of the study was all teachers in Bojnord city and the sample size was estimated to be 374 people using Cochran's formula. To ensure the return of the questionnaires, 390 questionnaires were distributed by simple random sampling and 385 questionnaires were collected and analyzed. Data were analyzed by structural equation modeling and LISREL and SPSS software. The results showed that the work experience of teachers working in urban and rural areas is different and modulates the relationship between work environment variables and job outcomes. Also, work environment variables affect teachers' job outcomes and job characteristics facilitate this relationship. The results of this study can be a practical guide for school principals who have served in deprived areas of the country and are concerned about increasing the quality of education and excellence of students and teachers of their school.
ملخص الجهاز:
اگر اين ويژگيها در شغل وجود داشته باشد ميتوان انتظار داشت حالات رواني مثبتي مانند تجربه بااهميت بودن کار، تجربه مسئوليت در کار و اطلاع از نتايج واقعي فعاليت هاي کاري، در کارکنان ايجاد شود و پيامدهاي شغلي مانند عملکرد کاري با کيفيت بالا يا کارايي بيشتر و غيبت و ترک خدمت پايين و پيامدهاي فردي مانند انگيزة دروني در کار و رضايت شغلي، روي ميدهد.
نظر به اهميت اين مسئله ، هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير متغيرهاي محيط کاري ويژگيهاي شغلي و پيامدهاي شغلي معلمان شهرستان بجنورد به عنوان يکي از شهرستآن ها ي محروم ايران است .
در ادامه ، فرضيه هاي پژوهش و مدل مفهومي تحقيق آورده شده است : فرضيۀ اول : متغيرهاي محيط کار بر ويژگيهاي شغلي معلمان شهرستان بجنورد تأثير مثبت و معنادار دارد.
مدل مفهومي پژوهش روش شناسي پژوهش پژوهش حاضر، پژوهشي توصيفي از نوع همبستگي است ، زيرا در اين پژوهش رابطۀ ميان متغيرهاي محيط ، ويژگيهاي شغل و پيامدهاي شغلي براساس هدف تحقيق تحليل شده است ؛ و از نظر هدف کاربردي است ، زيرا هدف از انجام آن کمک به مديران فعال در آموزش و پرورش براي اتخاذ تصميم هايي براي بهبود پيامدهاي شغلي معلمان در مناطق کم برخوردار است .
در پژوهش حاضر براي بررسي تأثير متغيرهاي مستقل (ابهام نقش ، تعارض نقش ، حمايت سرپرست و درگيري شغلي) بر متغير واسط (ويژگيهاي شغل ) و متغيرهاي وابسته (رضايت شغلي و عملکرد شغلي) يک مدل فرضي بر اساس پيشينۀ نظري و تجربي طراحي شده است .
The effects of perceived co-worker involvement and supervisor support on service provider role stress, performance and job satisfaction.