ملخص الجهاز:
"اگر در اصول مذهب ما عدل به عنوان یکی از صفات الهی برشمرده شده،بسیار قابل دقت است،زیرا همانگونه که معتزله یا اصحاب عدل و توحید هم بحث کردهاند،عدل از دیدگاه فلسفی بدون آزادی و اختیار مفهومی ندارد،یعنی چهگونه ممکن است خدای عادل از سوی بندگان را اسیر جبر سازد و آنان از خود هیچ اختیاری نداشته باشند و از سوی دیگر روز پاداش و بهشت و دوزخ و ثواب و عقاب را مطرح سازد؟کسی را میشود محاکمه کرد که با اختیار عمل ممنوعی را انجام داده یا کار لازمی را ترک کرده باشد و به همین علت است که در همهی محاکم،دیوانه و صغیر و سفیه از مجازات معافاند،زیرا فاقد قصد و ارادهی آزادند و اسیر بیماری و وضع تباه مغزی یا خرابی سلسلهی اعصاب خویشتن.
بنابراین هرکس در پیشگاه دستگاه قضا لب به سخن میگشاید،باید به همهی مسؤولیتهای این جهانی و تعهدات انسانی و اجتماعی خود و همهی میثاق بندگی خویشتن در پیشگاه حق و ارتباط باطنیش با مبدأ آفرینش بیندیشد و فراموش نکند که سخن در خدمت عدالت باید باشد و عدالت براساس اجرای قانون و قانون برای حفظ آزادی انسانها و ترویج حقیقت که سعادت هر جامعهیی بدان وابسته است.
بنابراین اگر در محاکمهیی و بحثی کسی سخن جز برای احقاق حق و تأمین و تعمیم عدالت به کار برد،حاکم و محکومی در آن محکمه وجود نخواهد داشت،چون وقتی حق و حقیقت لگدمال شد،هیچکس روی آسایش و سعادت نخواهد دید و زیان بیعدالتی و عدم تعادل به همه خواهد رسید،ازاینروست که سرور راستان و شیر یزدان و مولای متقیان علی بن ابی طالب علیه السلام همواره این سخن را توصیه میفرمود که:«قولوا الحق و لو علی انفسکم»حق را بگویید،اگرچه به زیان خودتان باشد."