خلاصة:
در جوامع شهری همواره گروههایی زندگی میکنند که از نظر وضعیت معیشتی در پایینترین سطح به سر میبرند که به «زیرطبقات» (Under Class) شهرهاند. زیرطبقات در نظام قشربندی اجتماعی طیفی وسیع از افراد را در بر میگیرد که اعمال و کنشهایشان در جامعه تاثیرگذار و از جهاتی بسیار مخرب و منفی است و هزینههایی فراوان برای جامعه در پی دارد. لومپنها، در کانون این طبقه اجتماعی، حضوری پررنگ در عرصه جامعه و در داستانهای رئالیستی و اجتماعی نویسندگان معاصر کشورمان دارند. لومپنها معمولا افرادی واخورده و به فساد کشیده شده و بدون هویت اند. این افراد که شغل و درآمد ثابتی ندارند با شغلهای کاذب روزگار میگذرانند و در بسیاری از مواقع، با توجه به وضعیت بد اقتصادی و فکری، تن به کارهای ناشایست میدهند. از نویسندگانی که با نگاهی تازه و به دور از کلیشههای رایج به شرح و توصیف زندگی لومپنها پرداخته رسول پرویزی است. پرویزی که از چهرههای مطرح داستان نویسی ایران در دهه چهل شمسی به شمار میرود در دو مجموعه داستان کوتاه خود، شلوارهای وصله دار و لولی سرمست، تنوعی چشم گیر از لومپنها را به نمایش میگذارد. او در آثار خود، با نگاهی انتقادی، برخی زوایای پنهان و ناگفته زندگی نابسامان این قشر و دلایل ریشهای پدیدآورنده این نوع زندگی را بررسی میکند. البته نگاه پرویزی به این قشر بر خلاف نگاه یک جامعه شناس نگاهی است درونی و غالبا جدی و فقط در پارهای مواقع طنز آمیز. ضمن آنکه پرویزی تقریبا ریشه تمام ناهنجاریهای زندگی مادی و معنوی زیرطبقات را در علل اقتصادی خلاصه میکند. این در حالی است که بسیاری از جامعه شناسان (به ویژه پوزیتیویستها) معتقدند انتساب همه ناهنجاریها به مسئله اقتصاد به تامل بیش تری نیاز دارد. پرویزی با نگاهی بیطرفانه، به رغم برجسته کردن جنبههای منفی رفتاری لومپنها، با تاکید بر نابرابری توزیع درآمد و امکانات اجتماعی، دست کم، گروهی از لومپنها را قربانیان جامعه و افرادی ستم دیده تصویر میکند که زمینه رشد فکری و روحی از آنها سلب شده است.
the system of social stratification، which encompasses a wide range of people، their actions and interactions in the society، effective and highly destructive and negative aspects، and has a lot costs to the society. Lumpans، in the center of the social class، presence in the field of community and social realist fiction writers have in our contemporary. Lumpans usually corrupted people who have no identity. Lumpenproletariat is a term that was originally coined by Karl Marx to describe that layer of the working class that is unlikely ever to achieve class consciousness and is therefore lost to socially useful production، of no use to the revolutionary struggle، and perhaps even an impediment to the realization of a classless society. The word is derived from the German word Lumpenproletarier، a word literally meaning «miscreant» as well as «rag». The term proletarian was first defined by Marx and Friedrich Engels in The German Ideology (1845) and later elaborated on in other works by Marx. The Marxist Internet Archive writes that this term identifies the class of outcast، degenerated and submerged elements that make up a section of the population of industrial centers which include beggars، prostitutes، gangsters، racketeers، swindlers، petty criminals، tramps، chronic unemployed or unemployables، persons who have been cast out by industry، and all sorts of declassed، degraded or degenerated elements. In the Eighteenth Brumaire، Marx rhetorically describes the lumpenproletariat as a «class fraction» that constituted the political power base for Louis Bonaparte of France in 1848. In this sense، Marx argued that Bonaparte was able to place himself above the two main classes، the proletariat and bourgeoisie، by resorting to the «lumpenproletariat» as an apparently independent base of power، while in fact advancing the material interests of the finance aristocracy. For rhetorical purposes، Marx identifies Louis Napoleon himself as being like a member of the lumpenproletariat insofar as، being a member of the finance aristocracy، he has no direct interest in productive enterprises. This is a rhetorical flourish، however، which equates the lumpenproletariat، the rentier class، and the apex of class society as equivalent members of the class of those with no role in useful production. The people who do not have jobs and steady income، live with false job and in many cases due to the bad economic situation and thinking، people do wrong things. One of the authors with a new look and far from the usual cliches to describe life has dealt Lumpans، is R. Parvizi. Parvizi in his works critically examines some hidden and Nagfth chaotic life of the cortex and underlying causes of these deals occurred. However، Parvizi attitude to the cortex - unlike a sociologist at - look inside the often serious and sometimes humorous only. Parvizi almost all the root causes of defects in material and spiritual life of Economic Summary provides the following classes. Parvizi almost all the root causes of defects in material and spiritual life of Economic Summary provides the following classes. However، many sociologists (especially positivists) they all abnormalities attributable to the issue of the economy needs to reflect more. Parviz biased view، despite Lvmpn highlight the negative aspects of behavior، with emphasis on income inequality and social facilities، at least some of the victims Lvmpn downtrodden image that society and the field of intellectual and spiritual growth they have been deprived of.
ملخص الجهاز:
پرویزی با نگاهی بیطرفانه ، به رغم برجسته کردن جنبه های منفی رفتاری لومپن ها، با تأکید بر نابرابری توزیع درآمد و امکانات اجتماعی ، دست کم ، گروهی از لومپن ها را قربانیان جامعه و افرادی ستم دیده تصویر میکند که زمینۀ رشد فکری و روحی از آن ها سلب شده است .
در یک نظـام دیـوان سـالاری (بروکراتیک ) باید درجۀ اقتدار را بر این اساس تعیین کرد که در رتبه بندی ، چنـد نفـر در بـالا و پایین موقعیت ویژه ای قرار دارند و سرانجام موقعیت فرد بر مبنـای سـاخت مالکیـت اسـت کـه مهم ترین تفکیک را میان صاحبان ابزار تولید و آنانی که صرفاً نیروی کار خود را عرضه می کنند به وجود آورده است .
این مطلب مؤید ایـن مسـئله اسـت کـه از میـان ابعـاد سه گانۀ بررسی طبقات اجتماعی، مالکیت سرمایه اهمیت بیشتری دارد و ناعادلانه بـودن توزیـع 2 منابع مادی، علت العلل وجود اختلاف طبقاتی در جامعۀ ایران به ویژه از دوران پهلوی اول است .
بینظمی غریمنطقی در نظام اجتماعی ایران و قانون گریزی ایرانیـان ، بـه ویـژه صـاحب منصـبان دولتی و فساد سیاسی اقتصادی اکثر آنان و نیز رقابت و درگیری بین افراد و گروه های گونـاگون سیاسی در شهرها بر سر کسب قدرت (به ویژه در اواخر دورٔە قاجارها و نیـز دوران پهلـوی)، کـه تابع هیچ گونه قاعده ، اصول ، و نظمی نبود، زمینه را برای جذب و تقویت لومپن ها از سـوی ایـن گروه ها در مواقع اضطراری مثلاً درگیریها و زدوخوردها، هجوم بـه مراکـز عمـده ماننـد دفـاتر روزنامه ها، ارگان هـای دولتـی، بـرهم زدن میتینـگ هـای طـرف رقیـب ، و غیـره مهیـا مـیکـرد (زاده محمدی ، ١٣٨٩: ٢).