خلاصة:
کاربردیسازی مفاهیم اخلاقی قرآن یکی از نیازهای مهم جامعه امروز است. پاسخگویی به آن با توجه به گسترۀ چندتباری این مفاهیم، نیازمند بهرهگیری از رویکردهای میانرشتهای و شیوههایی روشمند است. در این جستار با رویکرد معناشناسی تاریخی و دستاوردهای انسانشناسی، کاربردهای ریشه-واژه «کرم» در زبانهای سامی بررسی و با آگاهی از تحول و توسعه معنایی در فضای عصر نزول و نیز به کمک مطالعه معناشناسانه ساختار قرآن و از خلال روابط همنشینی و جانشینی، خوانشی دقیقتر از کاربردهای متنوع این ریشه _ واژه ارائه میشود. این دادهها در دو گروه مفاهیم و مصادیق دستهبندی و سپس از طریق رویکرد تحلیل منطقی بررسی میشود. حاصل این کاوش دستیابی به مؤلفههای سهگانه« دهش توأم با شرافت ذاتی در یک رفتار ارتباطی» خواهد بود. مؤلفۀ «ارتباط» ضرورت بررسی «کرامت» را به مثابه یک رفتار ارتباطی و همچنین آگاهی از ویژگیهای ارکان اصلی یک ارتباط یعنی فرستنده، گیرنده و پیام در برقراری یک ارتباط مؤثر آشکار میسازد. بررسی تحلیل کاربردهای قرآنی ریشه _ واژه «کرم»، الگوی ارتباطی بر پایه ارتباط «رب» در قالب ربوبیت و با بیشترین بسامد از یک سو و رسولان الهی از سوی دیگر ارائه میکند که دستاورد آن تعالی روابط انسان با خالق و بهبود روابطش با خود، با دیگران و با محیط زیست است. اینکه طرفین ارتباط (ارتباطگر و ارتباطگیر) بر مبنای الگوی قرآنی باید دارای چه ویژگیهایی باشند و دستاوردهای این الگو برای دیگر گونههای رفتار ارتباطی چیست؟ سؤالاتی است که این پژوهش از طریق مطالعهای توصیفی_ تحلیلی و با هدف کاربردیسازی مفهوم قرآنی کرامت درصدد پاسخگویی به آنهاست.
Applying Qur'anic moral concepts is one of the important needs of the society, and responding to it due to these concepts' multi-generational scope, often requires the use of interdisciplinary approaches and methods. In this regard, we have tried to analyze "generosity" (karam) applications in Semitic languages through historical semantics and anthropological achievements approaches. Also, through the semantic study of the Qur'an structure and through the paradigmatic and syntagmatic relations, we will present a more accurate understanding of this word’s various applications. These data can be categorized into two groups of concepts and examples and then analyzed through logical analysis approach. The result of this research will be to achieve the three components of "generosity combined with dignity inherent in a communication behavior". The "communication and relationship" component reveals the necessity of investigating "dignity" as a communication behavior. It also reveals the knowledge of the communication's main elements characteristics; sender, receiver, and the message. Examining the analysis of the Qur'anic application of the word "generosity" indicates an excellent pattern in this regard, which is based on the connection of "Lord" in the form of Lordship with the highest frequency on the one hand and divine messengers on the other hand. This pattern can be studied in other types of communication behavior and lead to satisfaction and then improve human relations with the Creator, with oneself, with others and with the environment. Based on the Qur'anic model, what characteristics the communication parties (the communicator and the receiver) should have, and what are the achievements of this model for other types of communication behavior, are the questions that this research seeks to answer through a descriptive-analytical study with the aim of applying the Qur'anic concept of dignity.