خلاصة:
زمینه و هدف: سبک شناسی بعنوان دانشی که به بررسی قلمروهای مختلفی از یک اثر و پدیدآورندۀ آن میپردازد با تکیه بر امور عینی و واقعی موجود در متن اهمیت ویژه ای دارد. این دانش هنگامی ارزشهای خود را نشان میدهد که اثر موردمطالعه ازلحاظ تازگی حضور و یا قدمت تالیف نیز مورد توجه قرار گیرد و چون بسیاری از آثار تالیف شده در عصر صفوی تاکنون فقط بعنوان نسخه خطّی شناخته شده و جایگاهی فراتر از «فهرستگانها» نیافته اند، با معرّفی و تصحیح و بیان ویژگیهای سبکی در لایه های مختلف آن، دربرگیرندۀ شاخصه های فرهنگی مهمّی میشوند که راهگشای پژوهشهای بین متنی و دیگر دانشهای ادبی است. علاوه براین گاه جلوه هایی از نظرگاههایی تاریخی و اجتماعی را نیز آشکار میگرداند. شیخ علاء بن علی دانیالی شاعری ناشناخته از میان انبوه شاعران عصر صفوی است که نه تنها وی که آثارش نیز ناشناخته باقی مانده اند. در این پژوهش ضمن معرفی نسخه خطّی کتاب «جواهر الادراج و زواهر الابراج»، قصیده ای را که در پایان این نسخه سروده شده است، از نظرگاههای مختلف سبک شناسی مورد بررسی قرار داده ایم تا خوانندگان ضمن شناخت شاعر، تطوّر قصیدۀ قرن دهم را با ادوار متاخر مقایسه کنند.
روش مطالعه: قصیدۀ سرودۀ شاعر در این پژوهش، در حوزه های مختلف سبک شناسی (زبانی، ادبی و فکری) بررسی شده است. این قصیده که در 137 بیت سروده شده از دیدگاه سبک شناسی ساختگرا موشکافانه مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته ها: در بررسیهای آوایی مشخص میشود که وزن قصیده دچار تغییری نشده و طبق پربسامدترین اوزان قدیم قصیده سروده شده است. موسیقی شعر حالتی طبیعی دارد و واژگان بیش از آنکه توجه مخاطب را به امور عرفانی معطوف کند، به طبیعتگرایی سوق میدهد. اصطلاحات عرفانی صرفا بعد نظری دارند و شاعر براساس اطلاعات و اندوخته های خویش از آنها بهره برده است. ازآنجاکه دورۀ شاعر دورۀ تسلط دین و شریعتمداری است، مدیحه ها دربارۀ پیامبر (ص) و علی (ع) است؛ تنها با این تفاوت که در این قصیده ممدوح حضور ندارد و به اصطلاح در قید حیات نیست؛ پس شریطه آن چنانکه در قصاید ادوار پیشین بکار میرفته، در این قصیده یافت نمیشود.
نتیجه گیری: بسامد کلمات محسوس و عینی نشان میدهد که شاعر علیرغم بکار بردن اصطلاحات عرفانی، شاعری برونگراست. بسامد بالای واژگان مربوط به طبیعت نشان از علاقۀ شاعر به طبیعت و عناصر آن دارد، کاربرد فعل "است" در ردیف نشان از ایستایی شعر و بسامد بالای افعال اسنادی، نشان از اخباری بودن جملات و افعال امری نشانگر توجه شاعر به مقولۀ وعظ و اندرز دارد. او شاعری مخالف با سیاستمداران است و روش آنان را در این قصیده به نقد و داوری میکشد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Stylistics is of special importance as a science that
examines the different domains of a work and its creator, relying on the objective
and real issues in the text. This knowledge shows its values when the studied work
is also considered in terms of the presence or antiquity of the author, and because
many works written in the Safavid era are known only as a manuscript and a place
beyond the "catalogs". Have not been found or the introduction and correction and
expression of stylistic features in its various layers include important cultural
features that pave the way for cross-textual research and other literary sciences. In
addition, it sometimes reveals historical and social manifestations. Sheikh Allameh
ibn Ail Danieli is an unknown poet among the many poets of the Safavid era who not
only he but also his works have remained unknown. In this study, while introducing
the manuscript of the book "Jawahar al-Adraj and Zawahir al-Abraj", we have
examined the ode at the end of this poem from different stylistic points of view so
that readers can compare the evolution of the tenth century ode's poem with later
periods.
METHODOLOGY: In this research, the poet ode's poem has been studied in different
fields of stylistics (linguistic, literary and intellectual).
FINDINGS: In phonetic studies, it is revealed that the weight of the ode has changed
drastically and has been composed according to the most frequent weights of the
ode. The music of the poem has a natural state, and the words lead the ode to the
poet's naturalism rather than to the audience's attention to mystical matters.
Mystical terms have only a theoretical dimension and the poet has used them based
on his information and resources. Since the period of the poet is the period of the
domination of religion and Shari'a, the existence of praises which is one of the
principles of the ode is about the Prophet (PBUH) and Ali (AS) with the only
difference that he is not present in this ode and is not alive. Its condition is not found
in this poem as it was used in the poems of previous periods.
CONCLUSION: The frequency of tangible and objective words shows that the poet,
in spite of using mystical terms, is a bold poet and seeks to make tangible and
tangible things perceptible by using objective words. The high frequency of words
related to nature indicates the poet's interest in nature and elements. He is a poet
who opposes politicians and criticizes and judges their oppression in this story.
ملخص الجهاز:
پژوهشي در سبک شناسي قصيده اي نويافته در قرن دهم هجري از شيخ علي دانيالي با رويکردي به قصايد عرفي شيرازي حميدرضا طاهري پارسا، بهرام پروين گنابادي *، زهرا قرقي گروه زبان و ادبيات فارسي، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران.
اين دانش هنگامي ارزشهاي خود را نشان ميدهد که اثر موردمطالعه ازلحاظ تازگي حضور و يا قدمت تأليف نيز مورد توجه قرار گيرد و چون بسياري از آثار تأليف شده در عصر صفوي تاکنون فقط بعنوان نسخه خطّي شناخته شده و جايگاهي فراتر از «فهرستگانها» نيافته اند، با معرّفي و تصحيح و بيان ويژگيهاي سبکي در لايه هاي مختلف آن ، دربرگيرندة شاخصه هاي فرهنگي مهمّي ميشوند که راهگشاي پژوهشهاي بين متني و ديگر دانشهاي ادبي است .
تنها قصيدة او ازلحاظ تطوّر ساخت و بافت و مضامين ، با قصايد دوره هاي پيشين مورد بررسي و مقايسۀ سبک شناسانه قرار گرفته است تا مشخص شود که قصايد قرن دهم - که اين قصيده نمونه اي از آنهاست - چه تغييرات و دگرگونيهايي را نشان ميدهند.
Introducing the authors Hamidreza Taheri Parsa: PhD Student, Department of Persian Language and Literature, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
com) Bahram Parvin Gonabadi: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
com: Responsible author) Zahra Ghoroghi: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.