خلاصة:
هدف: محیطهای آموزشی مکانهایی هستند که در آنها چالشهای تحصیلی همواره وجود دارد. سرزندگی تحصیلی از جمله متغیرهایی است که برای فائق آمدن به مشکلات و چالشهای تحصیلی کمک شایانی میکند. بنابراین هدف این پژوهش بررسی ارتباط طرحوارههای ناسازگار اولیه با سرزندگی تحصیلی همراه با نقش میانجیگری تنظیم شناختی هیجان بود. مواد و روش ها: پژوهش توصیفی حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد که در سال تحصیلی 1400-1399 در تهران مشغول به تحصیل بودند را در برگرفت، از میان آنها تعداد 201 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامههای فرم کوتاه پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار یانگ (یانگ، کلاسکو و ویشار، 2003)، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (2006)، و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی (2001) استفاده شد. یافته ها: تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با روش بوتاستراپ نشان داد طرحوارههای ناسازگار اولیه بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم دارد، تنظیم شناختی هیجان بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و سرزندگی تحصیلی میانجیگری میکند. نتیجه گیری: بر این اساس به منظور جلوگیری از به وجود آمدن طرحوارههای ناسازگار و تأثیرات مخرب آنها، آموزش خانوادهها در راستای ارضای نیازهای بنیادین و فراهم آوردن خدمات رواندرمانی پیشنهاد میگردد.
Purpose: Educational environments are places where there are always academic challenges. Academic vitality is one of the variables that helps to overcome academic problems and challenges. Therefore, the aim of this study was to investigate the relationship between early maladaptive schemas and academic vitality along with the mediating role of cognitive emotion regulation.
Materials and Methods: The present descriptive study was correlational. The statistical population of the study included all undergraduate and graduate students who were studying in Tehran in the academic year 2020-2021, from which 201 people were selected by convenience sampling. For data collection, short form questionnaires of Yang maladaptive schemas questionnaire (Yang, Klasco and Wieshar, 2003), Martin and Marsh (2006) Academic Vitality Questionnaire, and Garnfsky Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (2001) were used.
Findings: Data analysis using structural equation modeling with bootstrap method showed that early maladaptive schemas have a direct effect on academic vitality, cognitive emotion regulation mediates between early maladaptive schemas and academic vitality.
Conclusion: Accordingly, in order to prevent the creation of maladaptive schemas and their destructive effects, educating families to meet basic needs and provide psychotherapy services is recommended.