خلاصة:
امروزه شرکتها در یک محیط پر از تلاطم و نوسانات فعالیت میکنند؛ که این عامل موجب گردیده است که ابزارهایی مانند مدیریت دانش مخصوصا در شرکتهای کوچک و متوسط اهمیت بیشتری داشته باشند بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط در شهر تهران میباشد که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش همبستگی- توصیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شرکتهای کوچک و متوسط در شهر تهران میباشد حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 384 نفر به دست آمد که بر اساس روش نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. بهمنظور اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه بهصورت تشخیصی، همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL انجام گرفت. نتایج نشان داد که مدیریت دانش تاثیر مثبت و معنادار بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط دارد و همچنین رابطه مثبت و معنادار ابعاد مدیریت دانش از جمله بیرونی سازی (Externalization)، ترکیب (Combination)، درونیسازی (internalization)، اجتماعیسازی ((socialization، با عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط تایید شد.
ملخص الجهاز:
موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیل های سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازه گیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم اندازه گیری عملکرد قابل تصور نمیباشد (نیکی و همکاران ، ١٣٩٦)؛ بنابراین مساله اصلی پژوهش این است که مدیریت دانش چه تاثیری بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط دارد؟ ٢- مبانی نظری و پیشینه پژوهش ٢-١- مدیریت دانش در عصر حاضر، کسب دانش و استفاده از آن به شیوه ای موثر، تنها راه برای به دست آوردن مزیت رقابتی پایدار در بازار است (نیکخواه تکمه داش و همکاران ، ١٣٩٧).
٢-٣- پیشینه پژوهش فضل زاده و فتحی (١٣٩٣) در تحقیق خود با عنوان بررسی تاثیر هوش رقابتی و مدیریت دانش بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط با درنظرگرفتن نقش میانجی یادگیری و نوآوری سازمانی نشان داد که هوش رقابتی تاثیر مثبتی بر نوآوری و عملکرد دارد.
بنابراین فرضیه های پژوهش به صورت زیر قابل بیان است ؛ فرضیه اصلی: ١- مدیریت دانش بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط شهر تهران تاثیر معناداری دارد.
جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد که مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی با ابعاد مشخص شامل ٤ بعد و ٢٦ پرسش است ؛ و برای عملکرد شرکت ٥ 7 سوال از تحقیق (بنجامین و همکاران ،٢٠١٧) میباشد.
٦- نتیجه گیری و پپیشنهادات هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد شرکت در شرکتهای کوچک و متوسط شهر تهران میباشد.