خلاصة:
زمینه: مدیران مدارس نقش مهمی در پیشبرد اهداف آموزشی نظام آموزشی کشور دارند. اخلاق حرفه ای مدیران و عملکرد اخلاقی آنان موجب تسهیل فرآیندهای سازمانی و تاثیرات مثبت بر عملکرد نیروی انسانی مدارس م یشود. از این رو هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه اخلاق حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی است. روش: روش پژوهش در بخش کمی توصیفی- پیمایشی و روش تحلیل همبستگی از نوع تحلیل ماتریس واریانس- کوواریانس است. جامعه پژوهش حاضر معلمان مدارس ابتدایی استان خراسان رضوی شهرمشهد میباشد که با روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله 300 نفر از معلمین انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته اخلاق حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی بود. داده ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: پس از تحلیل عاملی به روش تحلیل مولفه های اصلی و چرخش مولفه های اصلی، 5 مولفه شامل ویژگیهای شخصیتی، مولفه های سازمانی، بعد فرهنگی-اجتماعی، تعهد و بعد سیاسی- اقتصادی شناسایی شد. این 5 عامل اصلی حدود 69 درصد از واریانس اخلاق حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی را با 42 گویه تبیین میکند. نتیجه گیری: در نتیجه این پژوهش ابزار بررسی اخلاق حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی مورد اعتباریابی قرار گرفت. ابزار ارائه شده میتواند به عنوان سنجه ای به بررسی وضعیت اخلاق حرفه ای مدیران مدارس و چگونگی عملکرد آنها و شناسایی و رفع ضعفهای آنان مورد استفاده قرار گیرد.
Background: School principals have an important role in advancing the educational goals of the country's educational system. The professional ethics of principals and their ethical performance facilitate organizational processes and positive effects on the performance of school human resources. Therefore, the purpose of this study is to construct and validate a professional ethics questionnaire for primary school principals.
Method: The research method in the quantitative part is descriptive-survey and the correlation analysis method is analysis of variance-covariance matrix. The present study population is primary school teachers in Khorasan Razavi province of Mashhad. 300 teachers were selected by multi-stage cluster sampling. The research tool was a researcher-made questionnaire of professional ethics of primary school principals. Data were analyzed using heuristic factor analysis and SPSS statistical software.
Results: After factor analysis by principal components analysis and rotation of principal components, 5 components including personality traits, organizational components, socio-cultural dimension, commitment and politico-economic dimension were identified. These 5 main factors explain about 69% of the variance in the professional ethics of primary school principals with 42 items.
Conclusion: As a result of this study, the tool for examining the professional ethics of primary school principals was validated. The presented tool can be used as a measure to examine the professional ethics of school principals and how they work and identify and eliminate their weaknesses.