خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش نظریه انتخاب و واقعیتدرمانی بر کاهش پرخاشگری و هیجانات منفی نوجوانان دختر انجام شد. روش: این پژوهش کاربردی جزء پژوهشهای نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دهم و یازدهم شهرستان آمل در سال تحصیلی 1396- 1397 بود. 28 نفر از این دانشآموزان به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به دو گروه آزمایش و کنترل اختصاص داده شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامهی پرخاشگری نواکو (AGQ) و فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (21DASS-) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون گردآوری شد. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش واقعیت درمانی دریافت کرد، در حالی که گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند راهه (مانکووا) تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش نظریه انتخاب و واقعیتدرمانی باعث کاهش مولفههای خشم و پرخاشگری شدهاست) 05/0 (p). نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان از آموزش نظریه انتخاب و کاربرد واقعیتدرمانی برای کاهش پرخاشگری و افزایش سطح مسئولیت پذیری در دختران نوجوان استفاده کرد.
Purpose: Today following the unique circumstance of new age, aggression expression and negative emotions among adolescents has increased significantly. The aim of this study was to investigate the effectiviness of choice theory and reality therapy training on reducing aggression, negative emotions in female adolescents in AMOL.Method: According to this study, a semi-experimental method using pretest-posttest with a control group was conducted. 28 female students in 10th and 11th from two schools in Amol grade in the academic year 2016-2017 were selected by available sampling method and non-randomly assigned to experimental and control groups. The data were collected by Novaco Aggression Questionnaire (AGQ), a short form of depression and anxiety and stress scale (DASS-21) in a two-stage pretest and posttest. The experimental group received an eight-session Reality therapy intervention, while the control group did not. The collected data were analyzed by MANCOVA.Findings: The results indicated that Reality therapy reduced aggression components, but didn’t reduce depression, anxiety, and stress significantly (pConclusion: According to the research finding, we can use choice theory and reality therapy training for reducing aggression and increasing responsibility among female adolescents.
ملخص الجهاز:
اثربخشي آموزش نظريۀ انتخاب و واقعيت درماني بر کاهش پرخاشگري و هيجان هاي منفي نوجوانان دختر The Effectiveness of Choice Theory and Reality Therapy Training in Reducing Aggression and Negative Emotion of Female Adolescents * گلچهره ساده Golchehreh Sade اعظم نوفرستي ** Azam noferesti فريماه فهيم دانش *** Farimah Fahimdanesh چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسـي اثربخشـي آمـوزش نظريـۀ انتخـاب و Abstract واقعيت درماني بر کاهش پرخاشگري و هيجـان هـاي منفـي نوجوانـان The aim of this study was to investigate theدختــر انجــام شــد.
choice theory and reality therapy پرخاشگري ٣٤ دانش آموزان دختر ايراني پرداختند و نشان دادند، هشت جلسه آموزش واقعيت درماني به طور معناداري در کاهش و مهار پرخاشگري نوجوانان مؤثر بوده است .
راخ (١٣٩٧) در پژوهشي دربارة ٣٠ نفر (دو گروه ١٥ نفري ) از دانش آموزان دختر دورة دوم ، به بررسي تأثير هشت جلسه اي واقعيت درماني گروهي بر دشواري تنظيم هيجان هاي و خودکارآمدي آن ها پرداخت که اين پژوهش نشان ميدهد ميزان خودکارآمدي اين دانش آموزان پس از جلسات به صورت معناداري افزايش يافته است .
براين اساس ، اين پژوهش به اين سؤال پاسخ داده است که آيا آموزش نظريۀ انتخاب و واقعيت درماني مي تواند پرخاشگري و هيجان هاي منفي را در نوجوانان دختر کاهش دهد.
بحث و نتيجه گيري هدف از انجام اين پژوهش بررسي اثربخشي آموزش نظريۀ انتخاب و واقعيت درماني بر کاهش پرخاشگري و هيجان هاي منفي نوجوانان دختر شهرستان آمل بود.